Markus Lankinen Kimmo Klemolan lentokenttä-kritiikistä: "matkailu valittu johdonmukaisesti kaupungin kehityskohteeksi"

Ryanair operoi Lappeenrannan kentältä Minna Kivistö

Tuija Horttanainen

Vihreiden valtuutettu Kimmo Klemola kritisoi Lappeenrannan Uutisten (26.6.) haastattelussa kaupungin lentokenttään tekemiä satsauksia. Klemola kertoi jutussa pitävänsä äskettäin myönnettyä 800 000 euron lisäavustusta tälle vuodelle riskipelinä ja pelkäävänsä veronmaksajien jäävän maksumiehiksi, jos odotettua valtionavustusta ei tulekaan.

Julkisuudessa esitetyt ennusteet tulevaisuuden lentomatkustajamääristä eivät nekään vakuuttaneet Klemolaa, ja hän harmitteli lentoliikenteen yksisuuntaisuutta ja turistivirtojen vähyyttä Lappeenrannan seudulla.

Saimaan lentoasema säätiön toimitusjohtaja ja Lappeenrannan kaupungin strategiajohtaja Markus Lankinen sanoo, että matkailu on valittu johdonmukaisesti Lappeenrannan kaupungin kehityskohteeksi jo useamman valtuustokauden aikana.

– Tuloksena on se, että Euroopan johtava lentoyhtiö yhdistää Saimaan aluetta Saksaan, Italiaan ja Kreikkaan sekä syksystä alkaen Unkariin. Tämä yhteys tuo yli 20 miljoonaa potentiaalista asiakasta alle neljän tunnin päähän Saimaan palveluista.

– Meillä on kansallisista ja alueellisista toimijoista koostuva yhteismarkkinointiverkosto, joka tekee yhdessä meidän kanssamme työtä Suomen ja Saimaan tunnettuuden parantamiseksi näillä matkailijamarkkinoilla, Lankinen jatkaa.

Lankinen kertoo, että alueen majoitusliikkeiden käyttöasteet ylsivät vuosina 2016 ja 2017 vain kaksi ja kolme kuukautta vuodessa yli 50 prosentin.

– Meillä olisi siis ollut mahdollisuus palvella yli kaksi kertaa enemmän majoittujia ilman uusia investointeja. Matkailun kasvulla on mahdollisuus vaikuttaa suoraan ja nopeasti erityisesti palvelualan työpaikkojen syntymiseen.

Klemolan mielestä kaupunki ei ole panostanut tarpeeksi joukkoliikenteen kehittämiseen. Lankinen on toista mieltä ja toteaa, että joukkoliikenteeseen panostetaan monella tavalla.

– Peruspalvelutuotannon lisäksi joukkoliikenteen kehittämiseen on osoitettu 300 000 euroa käytettäväksi vuoden 2021 loppuun mennessä. Panostus on strategian mukainen riskisijoitus. Hanke tuottaa tulosta, jos lappeenrantalaiset kokeilevat rohkeasti joukkoliikenteen palveluita, löydämme käyttäjiä kiinnostavia uusia liikkumispalveluja ja saamme uusia joukkoliikenteen käyttäjiä.

Klemola olisi laittanut lentokentän sijaan kaupungin rahoja esimerkiksi camping-elinvoimaan ja vesitorniin.

Lankinen kertoo, että Lappeenrantaan on tulossa uusi camping-yrittäjä, joka on sitoutunut leirintäpalveluiden kehittämiseen yhdessä kaupungin kanssa. Vesitorni taas on Lankisen mielestä tärkeä osa keskustan kaupunkikuvaa, mutta näköalapaikkana vaikea konsepti.

– Sain muutama viikko sitten tilaisuuden vierailla Hotelli Tornissa Tampereella. Yleisölle avoin näköalaravintola hotellin korkeimmassa kerroksessa voi rakentua myös Lappeenrantaan. Tällaiselle yksityiselle sijoitukselle on eduksi, jos majoituskapasiteetille löytyy kysyntää ympäri vuoden.

Lappeenrannan ja Budapestin reittiä lennetään Ryanairin väreissä kaksi kertaa viikossa lokakuun 2019 lopusta alkaen.

Yhtiö muutti Milanon ja Berliinin reitit ympärivuotisiksi keväällä.

Näiden reittien lisäksi Ryanair lentää kesäkaudella Lappeenrannan ja Ateenan sekä Lappeenrannan ja Thessalonikin välillä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu