Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lappeenrannan lentomatkustajien tuoma matkailutulo kasvaa ennusteen mukaan roimasti – kehitystyötä tarvitaan yhä, Markus Lankinen esittää esimerkiksi pyöräverkostoa koko Saimaan alueelle

Saimaan lentoasema säätiö tilasi Taloustutkimus Oy:ltä tutkimuksen Lappeenrannan lentoliikenteen arvioiduista matkailutulovaikutuksista 2020-luvun alussa.

Tutkimuksen mukaan lentomatkustajien arvioidaan tuovan yhteensä lähes 30 miljoonan euron matkailijatulot Etelä-Karjalaan, Etelä-Savoon ja Kymenlaaksoon jo vuoden 2021 aikana.

Saimaan lentoasema säätiön toimitusjohtaja Markus Lankinen toteaa, että jo etukäteen tiedettiin matkailun olevan aluetaloudellisesti merkittävä toimiala.

Se, mikä oli yllättävää, oli Lankisen mielestä matkailuhyötyjen jakautuminen ajateltua laajemmalle ja erityisesti Etelä-Savon vahva asema.

Majoitustilastot kertovat kansainvälisen matkailun tuottavan Etelä-Karjalaa enemmän Etelä-Savossa.

Lappeenrannan lentokentästä on hyötyä myös Kymenlaaksolle.

Yllätys ei suinkaan ole kielteinen.

– Tiedämme, että keskeisiä voimavarojamme ovat luonto ja Saimaa. Matkailijan näkökulmasta on toissijaista se, missä soudellaan.

Taloustutkimuksen arvio perustuu jo tiedossa oleviin matkustajamääriin. Lankinen muistuttaa, että matkailijatulo voi kasvaa entisestään.

– Taloustutkimus toi hyvin esille, että meillä on kaikki työkalut.

Pyrkimyksenä on kansallisen ja alueellisen matkailun kasvu.

– Ylivoimaisesti merkittävin osa matkailijatulosta tulee yöpyvien eurooppalaisten toimesta.

Vastauksena kritiikkiin siitä, että Lappeenrannan kenttä palvelisi vain venäläisiä, Lankinen muistuttaa, että venäläisten osuus on alueellisessa matkailutulossa pieni.

Hän näkee siinä kiinnostavan kehitystyön paikan.

Lankinen toteaa paikallisen matkailusektorin kehittyneen hyvin viimeisen kymmenen vuoden aikana, ja antaa esimerkiksi Rauhan alueen investoinnit.

– Palvelukykyä löytyy, mutta majoituksen käyttöastetta on mahdollista nostaa. Se vaatii hyvää tuotteistusta ja kiinnostavia palveluita.

Seuraavaksi tarkoituksena on käydä tutkimustulokset perusteellisemmin läpi, minkä pohjalta voi tehdä johtopäätöksiä matkailusektorin kehittämisen osalta.

Lankinen näkee, että Järvi-Suomeen kaivataan yhteistä vahvaa näkemystä matkailun kehittämisessä. Hän ulottaisi ylimaakunnallisen yhteistyön myös Pohjois-Savoon ja Pohjois-Karjalaan.

– On kehitystarpeita, joihin Lappeenrannan tai Etelä-Karjalan rahkeet eivät yksin riitä. Kaikista nopeimmin hyötyä on siitä, että yhdistämme voimavaramme.

Lankinen esittää esimerkiksi pyöräverkostoa koko Saimaan alueelle ja matkailuautoja, joilla pääsisi kiertämään Saimaan ympäri suoraan lentokentältä.