Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Tulli testaa uusia digipalveluja rajanylittäjille – pilottivaiheessa tieto on kohdennettu Nuijamaan kautta kulkeville

Tulli testaa uusia digipalveluja rajanylittäjille. Matkustajille on kerätty osoitteeseen matkalla.tulli.fi vinkkejä ja ohjeita tullimääräyksistä.

Matkailijan tullitieto -palvelua voi kokeilla osoitteessa matkalla.tulli.fi ja Nuijamaan rajanylityspaikalla Tullin maksuttomassa lähiverkossa.

Matkalla.tulli.fi-osoitteeseen on koottu keskeisimmät matkailijoita askarruttavat kysymykset Suomen tullimääräyksistä sekä ennakoivaa ohjeistusta Suomesta lähteville.

Pilottivaiheessa tieto on kohdennettu Nuijamaan kautta itärajan ylittäville matkustajille. Matkailijan tullitietoa voi testata marraskuun loppuun asti omalla älylaitteellaan.

Tietoa on koottu sekä Venäjältä Suomeen saapuville ja Suomesta Venäjälle lähteville matkustajille.

Venäjältä saapuva matkustaja voi tarkistaa palvelusta esimerkiksi lääkkeisiin liittyviä rajoituksia. Suomesta lähtevä venäläinen saa ohjeita tax-free-ostoksista.

– Haluamme, että asiakkaamme voivat matkustaa mahdollisimman sujuvasti ja huoletta. Vastaamme asiakkaiden toiveisiin ja tarjoamme tietoa kätevästi ja digitaalisesti. Toivomme rajanylityspaikan matkustajille kohdennetun palvelun lisäävän EU:n ulkopuolelta saapuvien matkustajien tietoisuutta matkustamiseen ja tuontimääräyksiin liittyvistä säännöksistä, kertoo tulliylitarkastaja Nadja Painokallio

Suomesta lähtevälle matkustajalle on tarjolla ennakoivaa tietoa esimerkiksi verottoman tuonnin arvo- ja määrärajoista sekä alkoholin ja savukkeiden tuontimääräyksistä.

Suomen tulli ei kuitenkaan anna tietoa muiden maiden omista tuontimääräyksistä. Nämä tiedot matkustajan pitäisi itse tarkistaa kohdemaasta.

– Tullin pilottipalvelusta löytyy tietoa neljällä kielellä: suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ja venäjäksi. Kielivalikoimaa voidaan laajentaa muihinkin kieliin, kuten kiinaan, jos tarvetta ilmenee, jatkaa Painokallio.

Matkailijan tullitieto -palvelusta kerätään asiakkailta kommentteja ja kehitysideoita, joiden perusteella sitä kehitetään ja päätetään myös sen käytöstä muilla rajanylityspaikoilla.

Palautteen voi antaa todella helposti: palautelomake löytyy suoraan sivustolta.

– Selvitämme asiakkaiden kiinnostusta ja koottujen tietopakettien soveltuvuutta matkailijoiden tarpeisiin. Palautteen ja kokeilun perusteella voimme jatkossa tarjota muille rajanylityspaikoille kohdennettua tietoa ja mahdollisesti jakaa avointa tietoa myös muiden toimijoiden palvelukanavissa esimerkiksi lentokentillä ja satamissa, summaa Painokallio.

Tulli kehittää aktiivisesti asiakaslähtöisiä digitaalisia palveluita.

Nyt pilotoitava Matkailijan tullitieto –palvelu on jatkoa Itä-Suomen yliopiston kanssa yhteistyössä kehitetylle suositulle Tullilaskurille, joka otettiin käyttöön kesällä 2018.