LM: Verkkomaksamisen muutos ruuhkautti puhelinpalveluja – ”Miksi tällaisia muutoksia täytyy tehdä?”

Kuvituskuva. Armi Suojanen

toimitus

Lauantaina voimaan tulleet uuden maksupalvelulain vaatimat muutokset verkkomaksamisessa ovat aiheuttaneet harmaita hiuksia muun muassa pankkipalveluiden käyttäjille, kirjoittaa Lännen Media

Esimerkiksi OP–ryhmä jakoi verkkosivuillaan toimintaohjeita ja kertoi puhelinpalvelunsa ruuhkautumisesta.

– Sen minkä olen kuullut, niin osa asiakkaista on ollut pahoillaan, että miksi tällaisia muutoksia täytyy tehdä, kertoo OP–ryhmän tunnistautumisesta vastaava tuotepäällikkö Inkeri JalonenLM:lle

OP:ssa muutos tarkoittaa tekstiviestillä tulevaa lisävahvistusta, jota voidaan vaatia niin verkkopankkiin kirjautumisessa kuin siellä maksamisessakin.

Kuluttajalle näkyvin muutos on vaatimus vahvasta tunnistautumisesta juuri verkkomaksamisessa. Korttitietojen lisäksi asiakkaan täytyy tunnistautua esimerkiksi pankkitunnuksilla tai kertakäyttöisellä tekstiviestisalasanalla.

Uuden maksupalvelulain tavoite on parantaa verkkomaksamisen turvallisuutta. Muutoksen taustalla on tammikuussa 2018 voimaan tullut EU:n maksupalveludirektiivi, kirjoittaa LM

Kaupan kassalla riittävät edelleen kortti ja tunnusluku.

Lännen Median artikkeli on täällä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu