Saimaan kanavan uuden ratasillan kansi valetaan tällä viikolla – "Alueella liikkuvien kannattaa olla tarkkaavaisena, jotta liikenne sujuisi hyvin poikkeustilanteessa"

Betoniautojen kulkureitti. Väylä

toimitus

Luumäki-Imatra-ratahankkeeseen kuuluva Saimaan kanavan uuden ratasillan rakentaminen saavuttaa tärkeän työvaiheen, kun sillan kansi valetaan.

Valutyöt aloitetaan tiistaina 17.12. aamulla ja työt jatkuvat torstai-iltaan 19.12. asti.

– Valutyö aiheuttaa lisääntynyttä autoliikennettä betoniautojen muodossa. Betoniautot kiertävät kanavan molemmin puolin muun muassa Eteläkadulla, Lauritsalantiellä ja Muukontiellä, sekä Itäistä Kanavatietä pitkin. Alueella liikkuvien kannattaa olla tarkkaavaisena, jotta liikenne sujuisi hyvin poikkeustilanteessa, kehottaa projektipäällikkö Joonas Hämäläinen Väylästä.

Urakoitsijan, GRK Infra Oy:n arvion mukaan noin vuorokauden kestävän valun aikana betonia tulee menemään noin 1000 m3, ja työmiehiä tulee olemaan paikalla 50. Valun jälkeen sillan rakentaminen jatkuu siirtoratarakenteiden purkamisella ja tukimuurien rakentamisella. Talven aikana rakennetaan sillan päätyihin maatuet valmiiksi ja tehdään taustantäytöt. Keväällä 2020 rakennetaan kannen eristys, suojabetoni ja ratarakenteet.

Saimaan kanavan uusi ratasilta rakennetaan nykyisen ratasillan eteläpuolelle, ja se on valmistuttuaan yli 200 metriä pitkä. Elokuussa 2018 alkaneeseen urakkakokonaisuuteen sisältyy Saimaan kanavan ratasillan ja Pontuksen alikulkusillan rakentaminen noin kahden kilometrin pituiselle rataoikaisulle. Nykyiset sillat korvataan uusilla rakenteilla ja ratarakenteet nykyisine siltoineen puretaan liikenteen siirryttyä uudelle ratalinjalle. Urakassa rakennettavat uudet sillat ja ratapenger toteutetaan niin, että alueelle on jatkossa mahdollista sijoittaa toinen raide.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu