Sometatko joulupöydässä? – Näin moni suomalainen hyväksyy sen

Sosiaalisen median käyttöä joulupöydässä sietää tutkimuksen mukaan joka seitsemäs suomalainen. Johanna Erjonsalo

Jari Pietiläinen

Lidlin teettämän kyselytutkimuksen mukaan suomalainen käyttää jouluruokaostoksiin keskimäärin 161 euroa.

Joka kymmenes suomalainen aikoo käyttää jouluruokiin yli 300 euroa, ja joka kolmannella jouluruokabudjetti on alle 100 euroa.

Jouluruoan ohella joulun aterioilta odotetaan läheisten läsnäoloa. Postin kyselytutkimuksen mukaan vain joka seitsemäs suomalainen hyväksyy sosiaalisen median käytön joulupöydässä, kun tavallisen ruoan äärellä somettamisen hyväksyi hieman useampi kuin joka kolmas.

Suomalaiset nautiskelevat joulupöydässä hyvällä omallatunnolla. Atrian kyselytutkimuksen mukaan jouluruokailussa tärkeintä on hyvä ruoka ja herkuttelu, kun taas ruoan keveydellä on merkitystä alle viidesosalle vastaajista.

Valmiiden jouluruokien koetaan helpottavan joulun kiireitä, ja kaksi kolmasosaa suomalaisista aikookin ostaa ainakin osan joulupöydän antimista valmiina.

Yli puolet suomalaisista aikoo nauttia jouluaterian alle kuuden hengen seurueessa.

Yli kahdeksan hengen seurueessa joulupöytään istuutuu joka kuudes suomalainen, ja vain kolme prosenttia aikoo syödä jouluaterian yksin.

Joulupöytä notkuu useassa taloudessa turhankin yltäkylläisenä. Lidlin kyselyn mukaan jopa viidesosa suomalaisista ostaa tai valmistaa jouluna liikaa ruokaa, ja osa ruoasta päätyy roskiin.

Hävikkiä syntyy erityisesti nuorten talouksissa, ja taitavimpia joulun ruokahävikin torjujia ovat yli 60-vuotiaat.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

Näytä lisää