Pitkä lakko Nesteellä lamauttaisi Suomen liikenteen – "Nyt pelataan kovilla panoksilla"

Jyrki Hämäläinen

Sunnuntaina jätetty Teollisuusliiton ja Ammattiliito Pron lakkovaroitus johtaisi kaksiviikkoisen lakon toteutuessa Nesteen Porvoon-jalostamon alasajon kautta merkittäviin vaikutuksiin koko maassa.

Lakko seisauttaisi käytännössä lento-, laiva- ja tieliikenteen polttoainetoimitukset ja vaikuttaisi myös lämmityspolttonesteiden toimituksiin.

– Lakko lamauttaisi Suomen. Nyt pelataan kovilla panoksilla, ja tuntuu siltä, että tilanne menee periaatteelliseksi, Nesteen Porvoon-jalostamon työntekijöiden pääluottamusmies ja Teollisuusliiton hallituksen jäsen Sami Ryynänen arvioi työmarkkinatilannetta.

Hän ei halua ennakoida, miten lakko käytännössä toteutuisi jalostamoilla. Sitä selvitetään. Selvää on kuitenkin se, että tuotteita ei valmistuisi eikä tavara liikkuisi ulos jalostamojen porteista.

Neste ei enää hallitse kotimaan polttonesteiden tukkukauppaa yhtä vahvasti kuin takavuosina. Esimerkiksi SOK:n ja St1 Nordicin omistama Neot Group tuo maahan polttoaineita rannikkoterminaalien kautta.

Myös Neste näkee tilanteen huolestuttavana. Nesteellä valmiustyöryhmä kokoontui jo sunnuntai-iltana. Muut työryhmät aloittivat maanantaina lakkoon varautumisen ja erilaisten skenaarioiden rakentamisen samalla tavoin kuin 3-päiväisen lakon alla joulukuussa.

Jalostamot ovat niin monimutkainen kokonaisuus, ettei neuvottelujen etenemistä voida odotella.

– Ilman muuta olemme huolissamme liiketoimintamme ja polttoainejakelun vuoksi. Tämä on vakava asia. Olemme harmissamme, että tällaiseen tilanteeseen pitää joutua työmarkkinataistelun vuoksi. Se ei ole kenenkään kannalta fiksua, Nesteen henkilöstö-, turvallisuus- ja hankintapäällikkö Hannele Jakosuo-Jansson sanoo.

– Myöhemmin tällä viikolla valmistuu tarkempia arvioita siitä, mitä lakko tarkoittaisi yhtiön tuotannon kannalta ja mitkä vaikutukset olisivat asiakas- ja yhteiskuntaan polttoainetoimitusten kautta. Jos lakko olisi kaksiviikkoinen, on ilman muuta selvää, että syntyvät haitat vaikuttaisivat laajasti maa-, meri- ja ilmaliikenteeseen.

Jakosuo-Janssonin mukaan talvikausi lisää mahdollisen lakon aiheuttamia turvallisuusriskejä jalostamoilla.

Nesteen työntekijöiden mukaan yhtiöllä on kokonsa puolesta huomattavaa vaikutusvaltaa Kemianteollisuudessa.

– Teemme kaikkemme, että osapuolet löytäisivät neuvotteluratkaisun. Mutta kyseessä on laaja teollisuudenala, jossa on paljon erilaisia yrityksiä. Me olemme osa sitä yhteistyötä, Hannele Jakosuo-Jansson sanoo.

Lakko alkaisi 27.1. ja jatkuisi 9.2. saakka. Porvoossa lakon piirissä olisivat Teollisuusliiton työntekijät ja Pron toimihenkilöt Nesteellä, Borealiksessa, BEWI Synbrassa ja Ineos Compositesissa Kilpilahdessa sekä toimihenkilöt ABB:ssa.

Kemian neuvottelupöydässä istuva Sami Ryynänen sanoo, etteivät neuvottelut ole edenneet sen jälkeen, kun teknologiapuolella saatiin ns. päänavausssopimus. Kyse on ennen kaikkea ns. kiky-tunneista, jotka teknologiateollisuudesta poistuivat.

– Toivon, että järki voittaisi. Sopimus syntyisi hyvinkin nopeasti, jos malli otettaisiin teknologateollisuudesta eli tehtäisiin puhdas palkankorotuskierros. Jos kiky poistuisi, käsitykseni mukaan samassa yhteydessä lähtisivät myös työehtojen heikennysesitykset.

Työnantajia edustava Kemianteollisuus sanoo tulikivenkatkuisessa tiedotteessaan, että ”lakot viestivät täydellisestä vastuuttomuudesta oman jäsenkunnan työpaikkoja kohtaan”.

− Kemianteollisuus ei lähde rapauttamaan yritysten kilpailukykyä suostumalla työntekijäpuolen vaatimaan työajan lyhennykseen, työmarkkinajohtaja Minna Etu-Seppälä paaluttaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu