Nordea irtisanoo ulkomaalaisten asiakkaidensa pankkitilejä ilman selityksiä

Nordea kutsuu sekä suomalaisia että ulkomaalaisia asiakkaitaan käymään konttorillaan. Riina Haapala

Riina Haapala

Nordea irtisanoo ulkomaalaisten pankkitilejä. Ulkomaalaistaustainen yrittäjä, joka ei halua esiintyä lehdessä nimellään, kertoo, että tieto tuli yllättäen. Yrittäjä oli käynyt pankissa muissa asioissa, kun pankkivirkailija alkoi kysellä häneltä tietoja. Laki edellyttää pankkeja tuntemaan asiakkaansa, mutta se on johtanut myös tilien irtisanomisiin.

Vaikka asiakas oli vastannut kysymyksiin, tili oli silti suljettu. Yrittäjä kertoo, että moni ulkomaalainen yrittäjä on saanut kirjeen, jossa Nordea kehottaa ottamaan yhteyttä. Kirjeessä sanotaan, että aikaa toimia on kaksi viikkoa tai Nordea joutuu harkitsemaan palvelujen rajoittamista. Nordean kirjeen mukaan pitäisi selvittää ulkomailta ja ulkomaille tehdyt siirrot ja maksut sekä tavallisesta poikkeavat tapahtumat.

Ensin yrittäjä luuli, ettei kysymyksiin ollut osattu vastata oikein. Mitään selitystä irtisanomiselle Nordea ei kuitenkaan antanut.

– Nyt kaikki on jäässä. En ymmärrä, miten jatketaan, kun ei ole tiliä olemassa, yrittäjä sanoo.

Nordean Lappeenrannan konttorin konttorinjohtaja Paula Salli kertoo, ettei pankilla ole meneillään joukkoirtisanomisia. Lain mukaan pankin pitää tuntea asiakkaansa ja tietää palveluntarve. Sallin mukaan Nordea kutsuu sekä suomalaisia että ulkomaalaisia asiakkaitaan käymään tietojen tarkistamiseksi. Sallin mukaan laki asiakkaiden tuntemisesta ei ole aiheuttanut irtisanomisia vaan palvelun tarpeiden arviointi.

– Rajan läheisyydessä kun ollaan, voi olla, että asiakkaat ovat avanneet tilin, kun ovat käyneet lomailemassa eikä sille ole enää tarvetta, Salli sanoo.

– Yrityksillä tilanne on vielä eri. Voi olla, ettei yrityksellä ole toimintaa Suomessa vaan Suomi on vain rahan kauttakulkumaa, Salli kertoo.

Sallin mukaan asiakkaan pitäsi pystyä kommunikoimaan suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi, sillä virallista tulkkia ei ole aina saatavilla. Kielitaidon puute estää Sallin mukaan myös muun muassa digitaalisten pankkipalveluiden käytön. Tilien ja palveluiden irtisanomiselle voi olla erilaisia perusteita ja Sallin mukaan aloite voi joskus tulla pankilta. Perusteita ei välttämättä tarvitse selitellä.

– Tietenkin siitä keskustellaan asiakkaan kanssa. Ei lähdetä sanomaan, että heihei, vaan keskustellaan, mitkä ovat perusteet, Salli kertoo.

Laki ohjaa kyselyitä

Luottolaitoslaki sekä laki rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja selvittämisestä edellyttävät pankkeja tuntemaan asiakkaansa.

Asiakassuhdetta ei voi aloittaa eikä ylläpitää, jos pankin oman arvion mukaan tuntemistiedoissa on puutteita.

Maksupalvelulaki säätää edellytykset, joiden perusteella pankki voi sulkea esimerkiksi maksukortin tai verkkopankkitunnukset. Laki edellyttää, että sopimuksessa on sovittu maksuvälineen sulkemisen edellytyksistä.

Lakien keskinäisessä soveltamisessa on tulkinnanvaraisuutta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu