Tirripaistia ja makaronivelliä – Lauritsalan seiskaluokkalaiset kokkaavat yhdessä isovanhempien resepteillä

Lauritsalan koulun seitsemäsluokkalainen Ella Pöllänen ei ole aiemmin syönyt tirripaistia. Riina Haapala

Riina Haapala

Kiire luokkaan on kova. Essu matkaan naulasta ja pöydän ääreen istumaan. Luokkaan astuessa ei uskoisi, että ollaan parakissa. Lauritsalan koulun niin sanotussa parakissa keittiökalusteet kiiltävät ja kodinkoneet ovat huippuluokkaa. Kaksi oppilasta saa käteensä iPadit. Taululla on päivän menu: tirripaistia ja makaronivelliä.

Erikoinen menu on osa äidinkielen ja kotitalouden kurssien yhteistyötä, jossa oppilaat pitävät blogia ruokamuistoista ja kuvaavat kotitaloustunnilla ruokien valmistuksesta ohjevideot. Uusi opetussuunnitelma korostaa monialaista oppimista ja tämä on sitä parhaimmillaan.

– Oppilaat haastattelivat ruokamuistoista isovanhempiaan tai vanhempiaan. Kokosimme muistot ja toteutamme nyt niistä parhaat, kertoo äidinkielen opettaja Lotta Virkkunen, jonka ideasta projekti lähti.

Toteutettavat ruoat valikoituivat myös sen mukaan, mitkä on kotitaloustunnin ajan puitteissa mahdollista toteuttaa. Sen vuoksi tänään tirripaistin teossa opastavan Maarit Vidénin ensimmäinen ajatus ei ruokalistalle päässyt. Vidénin ensimmäinen ajatus oli hapanlohko, mutta luokalla oleva lapsenlapsi palautti hänet maan pinnalle. Ruoan valmistus olisi kestänyt liian kauan. Vidénin mielestä on kuitenkin tärkeää opettaa lapsille perinneruokien tekemistä.

– Kun perinneruokia tehdään, niin lapset oppivat syömään. Mitä vaan pistän pöytään, kaikki syövät, Vidén kertoo.

Päivän toinen ruokalaji, makaronivelli, on erään oppilaan isän ruokamuisto. Hän söi sitä aina lapsena kipeänä.

Kotitalousopettaja Taina Kiero kertoo, että oppilaat myös muistelevat, mitä isovanhempien kanssa on tehty. Ruoanlaitto liittyy olennaisesti monen muistoon. Perinneruokien teossa on tärkeää myös perinteiden säilytys.

– Meillä on täällä rikas ruokaperinne, Kiero muistuttaa.

Monialainen oppiminen

Lauritsalan koulussa on otettu käyttöön monialainen oppiminen.

Ruokamuistoja kootessa yhdistettiin äidinkieli ja kotitalous.

Oppilaat kirjoittivat reseptit äidinkielentunnilla ja valmistavat ruoat kotitaloustunnilla. Lisäksi oppilaat kuvaavat ruoanvalmistuksesta ohjevideot, jotka laitetaan blogiin.

Lauritsalan koulun 7C-luokan blogi resepteineen ja ruoanlaittovideoineen löytyy osoitteesta ruokamuistoblogi.blogspot.fi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu