Miksi Tokmanni porskuttaa? – "Sipilän hallitus takaa myynnin ja annin onnistumisen"

Sakari Nupponen

–Toisella käy henkilökunnan ovipumppu toisella myymälän ovipumppu. Ne ovat kuin yö ja päivä. Stockmann on muuttumassa yhä enemmän kiinteistöyhtiöksi, kun taas Tokmanni takoo rahaa tavaratalokaupalla.

Näin analysoi melkein nimikaimojen eroa Nordnetin osakestrategi Jukka Oksaharju Hän on mielissään Tokmannin ilmoituksesta listautua Helsingin pörssiin.

Stockmann Oyj puolestaan kertoi päivää aiemmin toimitusjohtajan vaihdoksesta

– Pitkästä aikaa saadaan kunnon yhtiö, kun viime vuosina on ollut vain kahta lajia:

– Jakaantuneita, jotka ovat olleet osa isompaa pörssiyhtiö, jolloin kaupattavaa ei ole tullut oikeastaan lisää.

– Auttamattoman pieniä eli enemmänkin start up –yhtiötä.

Oksaharjun mukaan Tokmanni on aito, suuri ja näyttönsä antanut, kun se voittaa markkinaosuuksia tällaisessa taloustilanteessa. Tämä tekee hänen mielestään hyvää kansankapitalismille. Tästä voi tulla siis todellinen kansan osake.

– Tokmannin asiakasuskollisuus on rakennettu kestävälle pohjalle ­ ­– päinvastoin kuin nurin menneen Tiimarin. Köyhän ei kannata ostaa sekundaa.

– Osakkeen ostaja ymmärtää, mikä kohde on ­– aivan omasta kokemuksesta.

– Tokmanni on jo voitollinen ja osingonmaksukykyinen.

– Se on maanlaajuinen.

Näin sana asiakasomistaja saa uuden sisällön.

Pörssin kaupan alan yrityksistä se on Oksaharjun mukaan "fiksuimpia" Verkkokauppa.comin kanssa.

– Asiakkaat ostavat todennäköisesti osakkeita ja osakkeenomistajista tulee vastaavasti lisää asiakkaita.

Näin sana asiakasomistaja saa uuden sisällön.

Hän huomauttaa, että oleellista on, mihin hintaan osakkeita voi merkitä ja mihin hintaan vanhat osakkaat keventävät salkkujaan.

Oksaharjun mukaan maan hallitus tukee Tokmannin liiketoimintaa ja osallistuu näin aktiivisesti Tokmannin osakkeen myyntiin.

– Yhä useampi joutuu lukemaan tarkkaan, mitä hintalapussa seisoo.

–Tavaratalossa voi saada kuuden euron lattea, mutta onko kätilöllä enää siihen varaa, hän kysyy.

Oksaharju ennustaa huonoja aikoja jäykille tavarataloille ja peltomarketeille. Tokmannin hän näkee ketteränä toimijana, joka avaa uusia ja muuttaa vanhoja kuluttajien tarpeiden ja reittien mukaan. Lisäksi hän alleviivaa 700 miljoonaan myynnin tuovan merkittäviä hankintaetuja joissakin tuoteryhmissä.

Nettikauppa ja ketterät toimijat – ne ovat kaupan alan voittajat, Oksaharju vakuuttaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu