Itis äkkäsi ensimmäisenä kasvavan asiakasryhmän – myös Stockalta halal-lihaa

Muslimit ovat jo vuosia vietettäneet ramadanin päätösjuhlaa Itiksessä, sillä se on tarjonnut riittävän suuret tilat kokoontumiseen saman katon alle. Päivi Tuovinen/ arkisto

Jussi Vehkasalo

Kauppakeskus Itis lähtee ensimmäisenä kauppakeskuksena Suomessa rakentamaan markkinointikampanjan ramadanin ja id-al-fitr -juhlan ympärille.

Kampanjan tueksi Itis on taustoittanut muslimien paastonajan ja id-juhlan viettotapoja ravintoloiden ja myymälöiden tarpeisiin sekä tuottanut monikielistä markkinointimateriaalia.

Itiksen asiakaskunta edustaa jo nyt sitä, mitä koko pääkaupunkiseutu on kymmenen-viidentoista vuoden kuluttua."

Ramandan alkoi 6. kesäkuuta ja id-al-fitr -juhlapäivää vietetään heinäkuun alkupuolella, jolloin Itis järjestää suuren perhetapahtuman kauppakeskuksessa.

– Itiksen asiakaskunta edustaa jo nyt sitä, mitä koko pääkaupunkiseutu on kymmenen-viidentoista vuoden kuluttua. Niinpä olemme päättäneet olla edelläkävijä monikulttuurisuuden kaupallisessa hyödyntämisessä. Uudet, laajemmin asiakaskuntamme huomioivat sesongit ovat tervetulleita niin meidän asiakkaillemme kuin liikkeillemmekin, linjaa markkinointipäällikkö Anna Homén

Itis aloitti monikulttuurisuuden huomioimisen viestimällä keväällä kauppakeskuksen alesta seitsemällä eri kielellä. Kesä-heinäkuussa kauppakeskuksessa toteutetaan markkinointikampanja ramadanin ja id-al-fitr -juhlan ympärillä.

– Kaupallisessa mielessä id-al-fitr -juhla vastaa muslimeille joulua, ja Itiksessä toimivat liikkeet haluavat palvella myös heitä. Kauppakeskusmarkkinoinnilta on toivottu tähän tukea, kuten konkreettisia ohjeita kampanja-ajankohtaan, valikoimaan ja tuotteiden esillepanoon liittyen, Homén jatkaa.

Helsingin itäisten kaupunginosien väestöstä 25 prosenttia puhuu äidinkielenään muuta kieltä kuin suomea tai ruotsia. Alueella asuvista uussuomalaisista monet ovat muslimeja.

Pienten lasten vanhemmat kertoivat käyttävänsä lahjoihin 200–500 euroa perheen koosta riippuen."

Ramadanin päättymistä juhlistava id-al-fitr -juhla onkin jo useiden vuosien ajan näkynyt Itiksessä vilkkaana kauppapäivänä.Itis sai kampanjaan konsultointi- ja suunnitteluapua muslimikuluttajat tuntevalta Qufi Creative -toimistolta. He toteuttivat esimerkiksifokusryhmähaastattelun, joissa kartoitettiin eri-ikäisten arabi- ja somalitaustaisten muslimien ostokäyttäytymistä ja toiveita Itiksen kampanjalle.

– Tutkimuksemme vahvisti, että rahaa käytetään etenkin id-al-fitr -juhlaan hyvin runsaasti. Pienten lasten vanhemmat kertoivat käyttävänsä lahjoihin 200–500 euroa perheen koosta riippuen. Teineille puolestaan annetaan rahaa käyttöön noin 20-50 euroa. Ostoksia aletaan tehdä jo 1-2 viikkoa ennen juhlapäivää, Homén kertoo.

Itiksen Ivana Helsinki on yksi kampanjaan osallistuvista liikkeistä.

– Hienoa saada olla mukana tässä Itiksen kampanjassa. Ivana Helsingin mekot naisellisilla kuoseilla ovat saavuttaneet suurta suosiota ympäri maailmaa eri kulttuureista tulevien asiakkaiden keskuudessa. Mekkojamme myydään mm. Dubaissa, Kuwaitissa ja Saudi-Arabiassa. Pitkät mekkomme sopivat täydellisesti niin nuorille kuin aikuisille musliminaisille, sanoo Pirjo Suhonen

Ramandan ja id-al-fitr -juhla

Ramadanin eli paastokuukauden aikana syöminen on sallittua ainoastaan myöhään illalla, osa odottaa auringon laskuun. Ruokaan ja kattaukseen panostetaan päivän ainoalla aterialla selkeästi normaalia enemmän. Etenkin halal-lihaa sekä tuoreita vihanneksia ja hedelmiä, eritoten taateleita hankitaan runsaasti.

Ramadanin päättävä id-al-fitr on perhejuhla, jota vietetään heinäkuun alussa, todennäköisesti 6. tai 7. heinäkuutauuden kuun aikaan.

Id-juhlaa vietetään kodin ulkopuolella mm. ravintoloissa ruokaillen. Perheet hankkivat juhlavaatteita, sillä juhlaan halutaan pukeutua. Lapsille annetaan leluja ja nuorille lahjoja.

Itis osallistuu juhlaan koko perheen tapahtumalla, johon ovat kaikki tervetulleita.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu