Katujunan lähtöpysäkki siirtyi remontien vuoksi – hinnat pysyvät samoina

Jussi Koivuvaara on yksi katujuna Wuoksi-Villen neljästä kuljettajasta. Eilen käynnistyi katujunan toinen kausi Imatralla. Tutut reitit kuljettavat kesäkansaa myös tänä vuonna. Tuija Horttanainen

Tuija Horttanainen

Imatrankosken myllerrysten myötä katujuna Wuoksi-Willen lähtöpysäkki Imatrankoskella on siirtynyt Esterinkadulle. Pysäkin osoite on Esterinkatu 18, ja se sijaitsee lähellä Esterinkadun ja Lappeentien risteystä.

– Olavinkatu on kiinni ainakin vuoden päivät, eikä keskustassa ole paljon pysäkkivaihtoehtoja, Wuoksi-Willeä operoivan Imatran Kyytibussit Oy:n toimitusjohtaja Jussi Koivuvaara kertoo.

Emme halua tukkia Helsingintietä katujunalla.

Koivuvaara toteaa, että katujunan pysäkkiä ei ollut mitään syytä sijoittaa Helsingintien varteen.

– Emme halua tukkia Helsingintietä katujunalla, siellä on riittävän ahdasta muutenkin, kun bussipysäkit ovat nyt siellä. Emme halunneet samaan sumppuun, ja katsoimme järkeväksi siirtää pysäkin Esterinkadulle. Kävelykadulta ei ole sinne pitkä matka, joten tuskin kenenkään kyytiin tulo jää pysäkin paikasta kiinni.

Pysäkin siirto onkin oikeastaan ainoa muutos katujunan kuvioissa viime kesään verrattuna.

– Samat reitit ajamme, aikataulut ovat samat ja lippujen hinnat ovat samat, Koivuvaara tiivistää.

– Lippujen hinnasta ei narinaa viime kesänä kuulunut, joten ilmeisesti hinnoittelu oli kohdallaan.

Kaupunkijuna ajaa kahta reittiä tiistaista sunnuntaihin. Toinen reiteistä, niin sanottu asiointireitti, kulkee Imatrankoskelta Mansikkalan ja Imatran Kylpylän kautta satamaan. Toinen reiteistä on Vuoksen kiertoajelureitti, jossa kuullaan myös opastusta.

Asiointireittiä ajetaan 14.8. saakka ja kiertoajelureittiä 28.8. saakka.

Katujuna oli vuosi sitten, ensimmäisenä kesänään, suosittu. Samaa Koivuvaara odottaa myös alkaneelta kaudelta.

– Keleistä menestys on paljolti riippuvainen. Nyt toukokuun kelit olivat sellaiset, että olisi ollut jo hyvä ajaa. Mutta koululaisten lomat alkoivat vasta nyt, eikä sitä ennen kulkijoita olisi ollut.

Maanantaisin ja aikataulujen mukaisten ajojen välissä katujuna on tilauskäytössä. Tilausajojen määrä on kasvussa viime vuoteen verrattuna.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu