Markka-aikaan ostettu pyörä kulkee yhä – hinta on vain yksi syy pyöräillä töihin

Lappeenrannan vuoden työmatkapyöräilijä Timo Lampi polkee ympäri vuoden töihin Lauritsalasta Sammonlahteen. Matka taittuu kelistä ja fiiliksestä riippuen 35–55 minuutissa. Janne Koivisto

Janne Koivisto

Lappeenrannan vuoden työmatkapyöräilijäksi valittuTimo Lampisanoo, ettei töihin polkeminen ole pelkkää polkemista.

–Samalla ajaa itsensä työpaikalle myös korvien välissä. Kun poljen aamulla töihin, minulla on puoli tuntia aikaa asennoitua työpäivään ja suunnitella sitä. Kun saavun työpaikalle, pääsen heti töihin kiinni.

Kotimatka toimii päinvastaisesti: sen aikana irrottautuu työasioista ja palaa jälleen lapsiperheen arkeen.

–Kun lähden polkemaan kotiin, ajan itseni kotiin myös henkisesti.

Tapasyntyi Lammen mukaan aluksi puolivahingossa, mutta nykyään hän hyödyntää sitä tietoisesti.

Siitä on hänen mukaansa hyötyä Sammonlahden seurakunnan nuorisotyönohjaajan työssä.

–Kun tekee paljon suunnittelutyötä ja on paljon ihmisten kanssa tekemisissä, pitää aina asennoitua tilanteeseen, johon menee.

Lampikulkee Sammonlahteen Lauritsalasta. Reilun kymmenen kilometrin työmatka taittuu enimmikseen polkupyörällä.

–Työ on välillä sellaista, että siinä tarvitsee autoa.

Lampi polkee töihin ympäri vuoden. Hän näyttää viime talven pakkasilla otettua kuvaa, jossa ajajasta näkyvät pelkät silmät.

–Se on ennen kaikkea asennekysymys. Ja toki se on myös vaatekysymys.

Matka kestää kelistä ja fiiliksestä riippuen 35–55 minuuttia.

–Tällaisella kelillä se on alta 40 minuuttia.

Uskollisena ratsuna on 15 vuotta vanha markoilla ostettu hybridi, jossa on maastopyörän runko mutta retkipyörän renkaat.

–Ei ole niin nuukaa, onko asfalttia vai soraa.

Lampion istunut pyörän satulassa lukioikäisestä asti. Häntä viehättää pyöräilyssä helppous.

–Pyöräilijä ei ole kiinni linja-auton aikatauluissa. Pyörä lähtee juuri silloin, kun se lähtee. Linja-auto lähtee silloin, kun se on pysäkillä.

Autoon verrattuna etuina ovat ekologisuus ja hinta.

–Ostin pyörän joskus aikoinaan 3000 markalla. Ylläpitoon menee vuodessa 100–200 euroa. Sillä summalla ei tee autolle yhtään mitään. Pyöräily on halpaa hupia, eikä se ole kaupunkialueella hitaampaa kuin autoilu.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu