Jos katu rikkoo auton, kaupunki joutuu korvaamaan – Imatralla tänä vuonna kaksi tapausta

Taksinkuljettaja Tuomas Kosonen pitää Imatran tiestön kuntoa vaihtetelevana. Linnansuolla tiet ovat hänen mukaansa kaikkein huonoimmassa kunnossa. Jussi Vainikka

Jussi Vainikka

Kaupunki maksaa korvausta teiden kunnosta johtuvista liikennevahingoista. Imatran kaupungin kaupunkikehitysjohtaja Topiantti Äikäs kertoo, että kaupungin budjettiin on sidottuna toiminnallinen tavoite alle kahdeksasta reklamaatiotapauksesta per vuosi.

– Tämän vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana niitä on ollut kaksi, ja nekin johtuivat samasta rypystä tiessä. Niitä on todella vähän, ja mitä olen käyräämme niin sanotusti seurannut, niin se on selkeästi laskeva.

Äikäs huomauttaa, että Imatralla on verkoston laajuus ja asiakasmäärä huomioiden varsin paljon ylläpidettävää tiestöä.

– Siihen nähden tilanne on koko ajan menossa parempaan suuntaan, Äikäs sanoo.

Korvausta kaupungilta on mahdollista hakea, mikäli rengasvaurio tai vastaava johtuu tien puutteellisesta kunnosta ja se pystytään riittävin dokumentein esittämään ja todistamaan.

Imatralla korvaushakemukset kulkevat Äikkään lisäksi kaupungininsinööri Lassi Nurmen työpöydän kautta yhteistyössä Imatran Kiinteistö- ja Aluepalvelun kanssa.

– Hakemukset tutkitaan hyvin huolellisesti. Jos on aihetta korvauksiin, niin silloin tietysti ihan tienpidon vastuupykälässä on säädös, että näin menetellään, Äikäs toteaa.

Äikäs mainitsee, että kaupungille toimitetaan jonkin verran myös perusteettomia hakemuksia, joissa korvauksen hakija ei pysty vahinkoa ilman riittäviä todisteita suoraan esittämään.

– Todetaan vaan, että oho, rengas meni rikki tai vanne soikeaksi. Sanotaanko näin, että kaupungin piikki ei ole auki, Äikäs linjaa.

Myönnetyt korvaukset eivät ole kovinkaan isoja. Äikäs muistuttaa, että kyse on verovaroista.

– Jos kyseessä on esimerkiksi rengasvaurio, niin ihminen korjaa itse renkaan. Korvauksen taso on sitten suhteessa esimerkiksi rengasliikkeen laskuun. Ne ovat yleensä joitakin satasia.

Valtion ylläpitämien maanteiden kunnosta johtuvat vahingonkorvaushakemukset menevät keskitetysti Lapin ELY-keskuksen kautta. Ylitarkastaja Marja-Lea Hallikaisen mukaan Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen alueella tänä vuonna oli tullut 33 hakemusta kesäkuun loppuun mennessä.

Viime vuonna hakemuksia tuli puolestaan yhteensä 87. Korvaushakemuksia ei tilastoida tarkemmin, mutta Hallikainen arvioi, että niistä hyväksytään valtakunnallisesti kaiken kaikkiaan noin 20–25 prosenttia.

Kommentoi

Palvelut