Uusin tutkimus hätkäyttää: joka kolmannessa sillassa lujuuspuutteita

Viime vuonna ilmenneiden betonin lujuuspuutteiden vuoksi Liikennevirasto on tutkinut pistokokeilla 18 maantiesiltaa, jotka on rakennettu vuosina 2011–2016. Joka kolmannessa sillassa ilmeni lujuuspuutteita.

Tutkitut sillat sijaitsevat eri puolella Suomea. Jokaisesta sillasta otettiin kuusinäytettä, joista tutkittiin puristuslujuus ja tiheys sekä tehtiin kaksioptista ilmahuokosanalyysiä.

Tutkimuksessa selvisi, että kuusisiltaa ei täytä lujuuden osalta vaatimuksia. Sillat ovat Autovarikon siltaTampereella, Veitikan risteyssiltaRovaniemellä, Suopellonpolun alikulkukäytäväOulussa, Niemenrannan alikulkukäytäväOulussa, Västersundomin risteyssilta AVantaalla sekä Takamäen risteyssiltaSeinäjoella.

Ongelmasilloissa ei ole selvää yhteistä nimittäjää betonin toimittajan, urakoitsijan tai siltatyypin osalta.

Henkilöliikenteen ja elinkeinoelämän normaalikuljetusten on turvallista käyttää siltoja. Lujuuspuutteet näkyvät sillan lyhentyneenä käyttöikänä, joka suunnitellaan 100 vuodeksi.

Seuraavaksi selvitetään siltakohtaisesti vaadittavat toimenpiteet sekä laajennetaan otantaa.

Liikennevirasto käy alkuvuodesta läpi lisää vuosina 2011-2016 rakennettuja siltoja. Lisäksi näytteenottoa laajennetaan 5-10 vuotta vanhoihin siltoihin. Aikahaarukan laajentamisella saadaan selvyyttä eri lisäaineiden vaikutuksista.

Lisätutkimusten tulokset sekä toimenpidesuunnitelmat selviävät alkuvuodesta 2017. Tehostettua laadunvalvontaa rakennettavien siltojen osalta jatketaan toistaiseksi.

Yksiselitteistä syytä lujuuspuutteisiin ei ole vielä selvinnyt.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut