Huomio, autoilija – tämän takia auton vakuutukset kannattaa kilpailuttaa juuri nyt

AUTOTVakuutusyhtiön on nyt mahdollista käyttää asiakkaan yhden vakuutuksen hinnoittelussa asiakkaan kaikkien muidenkin ajoneuvojen vakuutus- ja vahinkohistoriaa.

Jatkossa bonusten kertyminen ei ole enää auto- vaan kuskikohtaista. Se voi tarkoittaa aiempaa edullisempia vakuutusmaksuja. Moottori.fi

Moottori.fi

Autoilijan on syytä havahtua siihen, että uusi liikennevakuutuslaki tuo monia muutoksia ja kohennuksia vanhaan. Kuumottavin muutos liittyy törttöilyalttiuteen – tai huonoon tuuriin.

Jatkossa bonusten kertyminen ei ole enää auto- vaan kuskikohtaista. Se voi tarkoittaa aiempaa edullisempia vakuutusmaksuja.

Vakuutusyhtiöiden tulee ottaa huomioon vahinkohistoria yksityishenkilöiden liikennevakuutusmaksuissa. Laki ei kuitenkaan määrää sitä, miten pitkältä ajalta vahinkohistoria tulee huomioida.

– On vakuutusyhtiökohtainen ratkaisu, kuinka pitkä vahingoton jakso oikeuttaa täyteen bonukseen, johtaja Janne Jumppanen Liikennevakuutuskeskuksesta kertoo.

Laki ei myöskään määrää ylärajaa sille, kuinka korkeaksi liikennevakuutuksen lähtö- tai enimmäisbonus voi nousta. Tämä jää vakuutusyhtiön päätösvaltaan. Laki kuitenkin edellyttää, että mallia sovelletaan samalla tavalla kaikille yhtiön henkilöasiakkaille.

Fennian tuotepäällikkö Raili Tuulas arvelee suurimman muutoksen olevan se, että samalla vahinkohistorialla autoilija voi saada erilaisen bonusalennuksen eri vakuutusyhtiöistä.

– Jos aiemmin kakkosauton bonuskertymä aloitettiin nollasta prosentista, voi jatkossa olla mahdollista saada hyvä lähtöbonus hyvällä vahinkohistorialla kakkosautoon, Tuulas arvioi.

Nyt jos koskaan autoilijan kannattaakin kilpailuttaa kaikki autoiluun liittyvät vakuutukset. Vakuutusyhtiön on nyt nimittäin mahdollista käyttää asiakkaan yhden vakuutuksen hinnoittelussa asiakkaan kaikkien muidenkin ajoneuvojen vakuutus- ja vahinkohistoriaa.

Uuden auton ostajalla voi esimerkiksi olla ennestään kaksi autoa ja moottoripyörä. Nyt uuden auton vakuutuksen hinnoitteluperusteena voidaan käyttää aikaisempien autojen ja moottoripyörän vakuutus- ja vahinkohistoriaa.

Kilpailu voi merkitä tavallisille autoilijoille aiempaa joustavampaa ja kattavampaa vakuutustarjontaa. On syytä toivoa, että kilpailu tuo edullisempia liikennevakuutuksia."

Liikennevahinkoriskin arvioinnissa painavat kuitenkin edelleen esimerkiksi asuinpaikka.

– Riskiä kuvaavia tekijöitä ovat esimerkiksi ajoneuvoluokka, ajoneuvon käyttötarkoitus sekä ajosuoritteen määrä, vakuutuksenottajan ikä ja ajokokemus, Janne Jumppanen luettelee.

Myös se vaikuttaa, missä ajoneuvoa suurimmaksi osaksi käytetään.

– Sillä käytetäänkö ajoneuvoa pääasiallisesti taajamassa vai haja-asutusalueella on huomattava merkitys liikennevahinkoriskiin. Tästä syystä vakuutusmaksua määriteltäessä otetaan tyypillisesti huomioon ajoneuvon haltijan asuinpaikka.

Ja vaikka moni autoilija helposti ajattelee, ettei itselle satu vahinkoja, niin kannattaa selvittää, miten mahdollinen vahinko vaikuttaa vakuutukseen hintaan. Monella yhtiöllä on esimerkiksi bonusturva, ja ensimmäinen vahinko ei siten välttämättä vaikuta vakuutusmaksua nostavasti.

AutoliitontoimitusjohtajaPasi Nieminenon hyvillään siitä, että lakimuutos luo edellytykset kilpailun lisääntymiselle.

– Kilpailu luo painetta. Kilpailu voi merkitä tavallisille autoilijoille aiempaa joustavampaa ja kattavampaa vakuutustarjontaa. On syytä toivoa, että kilpailu tuo edullisempia liikennevakuutuksia.

Lakimuutos ei Pasi Niemisen mukaan poista kuitenkaan yhtä lakisääteisen liikennevakuutuksen valuvikaa.

– On kestämätöntä, että yritysautojen ja yksityisomistuksella olevien autojen kohtelu on lakisääteisessä liikennevakuutuksessa erilaista. Kotitalouksien liikennevakuutukset ovat vakuutusyhtiöille parempikatteisia kuin yritysten liikennevakuutukset, koska niitä koskeva lainsäädäntö vahinkohistorian siirrosta yhtiöiden välillä on erilaista.

– Tavalliset autoilijat maksavat vapaan kilpailun puuttuessa suhteessa yrityksiä enemmän liikennevakuutuksesta, Nieminen kritisoi.

Teksti: Marko Jokela, Moottori.fi

Lue myös:Uusi laki lyhentää liikennevahinkojen käsittelyaikoja – tätä 7 päivän ukaasi tarkoittaa

Asiantuntija: Autoja ei enää suunnitella 20 vuoden käyttöä varten – nämä viat voivat tulla kalliiksi

Maksujen tulee kattaa korvaukset

Vakuutusyhtiöissä ei uskota, että liikennevakuutuksen maksutaso muuttuu merkittävästi nykyisestä – ellei vahinkojen lukumäärä tai vakuutuksesta maksettujen korvausten määrä muutu.

Liikennevakuutuksesta kerättyjen maksujen tulee jatkossakin kattaa liikennevakuutuksesta maksetut korvaukset. Autoilijakohtaisesti vakuutusten hintataso saattaa sen sijaan muuttua, koska vahingottomuudesta palkitaan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu