Mustalla listalla oleva Finnair joutuu nyt oikeuteen – "Rikkoo lentomatkustajien oikeuksia"

Mikko Välimaa

Kuluttaja-asiamies vie Finnairin markkinaoikeuteen lentomatkustajien oikeuksien rikkomisesta.

Kuluttaja-asiamiehen toimistokertoi keskiviikkona, että se aikoo hakea markkinaoikeudelta kieltoa menettelyyn, jolla Finnair epää kuluttajamatkustajilta täysimääräisiä vakiokorvauksia peruutus- ja viivästystilanteissa.

Finnair on aiemmin ollut kuluttajaviranomaisten mustalla listalla saman kiista vuoksi.

Yhtiön linjana on, ettei se maksa täysimääräisiä korvauksia jos lennon peruutuksen tai viivästyksen taustalla on ennakoimaton, Finnairin mukaan valmistus- tai suunnitteluvirheen luontoinen tekninen vika.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan Finnairin perustelu ei EU-tuomioistuimen ratkaisukäytännön mukaan kelpaa syyksi vakiokorvauksien epäämiselle.

– Evätessään vakiokorvauksen Finnair tarjoaa yleensä sovintoratkaisuna matkustajalle lahjakorttia tai käteistä rahaa, joiden arvo alittaa vakiokorvauksen määrän. Sovintotarjous edellyttää, että matkustaja luopuu lopullisesti asetuksen mukaisesta oikeudestaan täysimääräiseen vakiokorvaukseen,kuluttaja-asiamiehen toimisto arvosteleetiedotteessa.

– Vastauksissaan kuluttajille Finnair antaa harhaanjohtavan kuvan vallitsevan oikeuskäytännön vaatimuksista, Finnairin velvollisuuksista ja matkustajan oikeuksista. Myös näihin Finnairin menettelyihin kuluttaja-asiamies hakee markkinaoikeudelta kieltoa.

Kuluttaja-asiamies vaatii markkinaoikeutta tehostamaan kutakin kolmea kieltoa 500 000 euron uhkasakolla.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan riidassa on aiemmin yritetty sovintoratkaisua kuluttaja-asiamiehenja Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ja Finnairin välillä.

Neuvotteluissa ei ole saatu tyydyttävää ratkaisua.

LUE MYÖS: Näin Finnair vastaa kuluttaja-asiamiehelle

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu