Monitoimijäähallin sijoituspaikkaselvitystä jatketaan viidellä eri vaihtoehdolla

Kisapuiston alue on yksi vaihtoehto uuden monitoimijäähallin sijoituspaikaksi. Riina Haapala

toimitus

Lappeenrannan monitoimijäähallin tarveselvitystä ja hankesuunnittelua varten nimetty ohjaus- ja asiantuntijaryhmä esittää, että monitoimijäähallin sijoituspaikkaselvitystä jatketaan viiden eri vaihtoehdon perusteella.

Sijaintivaihtoehdot ovat: nykyinen Kisapuiston alue, Kivenkadun lähialue kauppakeskus Prisman läheisyydessä, Opintien eli Lappeenrannan kaupungin teknisen varikon lähialue kauppakeskus Prisman läheisyydessä, katettu Lappeenkatu kauppakeskus Gallerian ja Snellmaninkadun välissä sekä Armilan alue.

Asukkaiden, urheiluseurojen, yritysten ja kaikkien asiasta kiinnostuneiden on mahdollista tutustua aineistoon ja kommentoida sijaintivaihtoehtoja Lappeenrannan kaupungin verkkosivujen välityksellä tai Asiakaspalvelukeskus Winkissä maanantaista 5. helmikuuta alkaen.

Lappeenrannan kaupunginvaltuusto antoi 16.10.2017 elinvoiman ja kaupunkikehityksen toimialalle tehtäväksi selvittää yhdessä Lappeenrannan Toimitilat Oy:n (LATO) ja liikuntatoimen kanssa uuden hallin sijoituspaikka joko niin, että se sijaitsee nykyisen Kisapuiston jääurheilukeskuksen alueella taikka muualla kaupungin keskustan välittömässä läheisyydessä.

Valmisteluun tulee myös sisältyä ratkaisuvaihtoehtoja yleisurheilun ja muun sisäliikunnan harrastushallitarpeen ratkaisuksi, mikäli sen toteuttaminen monitoimijäähallin yhteyteen osoittautuu erillisratkaisua kalliimmaksi.

Toimialajohtaja Pasi Leimi kertoo, että kaikkia mahdollisia sijaintivaihtoehtoja reilun kahden kilometrin säteellä ydinkeskustasta on tutkittu.

–Itse monitoimijäähallille tarvitaan pinta-alaa joko 170 metriä x 98 metriä tai 111 metriä x 141 metriä. Lisäksi alueella täytyy olla mahdollisuus noin 500 pysäköintipaikkaan ja muutenkin mahdollisuus sujuvaan liikkumiseen. Toimialallamme on tutkittu yhdeksää mahdollista sijaintipaikkaa. Näistä viittä esitimme ohjausryhmälle jatkotyöstettäväksi, Leimi kertoo.

Kaikki viisi esitettyä vaihtoehtoa edellyttävät asemakaavan muutosta. Armilan aluetta lukuun ottamatta vuonna 2017 hyväksytty yleiskaava mahdollistaa monitoimijäähallin toteuttamisen kyseisille alueille.

Lappeenrannan keskikaupungin kehittämisen kannalta Lappeenkadun vaihtoehto on noussut toimialan selvityksissä mielenkiintoiseksi ja rohkeaksi mahdollisuudeksi.

Pasi Leimin mukaan tämä vaihtoehto tukisi parhaiten ydinkeskustan kehittämistä ja vetäisi kaupallisia palveluita puoleensa.

–Halli rakennettaisiin Lappeenkadun päälle, kuten Kauppakeskus Galleria. Suuri osa niin jääkiekkomatseihin kuin konsertteihinkin tulevasta yleisöstä saapuisi hallille kävellen. Autoilijat puolestaan pääsisivät pysäköintitaloon suoraan Lappeenkadulta. Tässä vaihtoehdossa kaupungin investointiin käyttämät miljoonat voisivat hyvinkin poikia muita investointeja saman verran, toimialajohtaja visioi.

Hän täsmentää, että hankkeen toteuttaminen edellyttäisi tilajärjestelyjä Mutkakadun varren kahdella tontilla, mutta uskoo, että ne olisivat ratkaistavissa.

Myös Kivenkadun ja Opintien vaihtoehtoa pidetään toimialan esityksessä ydinkeskustaa vahvistavina vaihtoehtoina.

–Prisman lähialueista juuri Kivenkadun kohta on kiinnostavin. Halli ulottuisi Kivenkadun ylitse Laptuotesäätiön kohdalta EeKoon tontille ja siihen sisältyisi myös vanhaa ratapihaa. Hyvä sijaintipaikka olisi Lentäjäntien varrella, jolloin Prismalle tai muulle liiketoiminnalle jäisi laajentumismahdollisuuksia. Lentokentän läheisyys tosin määrää rakennuksen korkeutta. Hallin katto ei saa olla 20 metriä ylempänä maanpintaa tuolla kohdalla, jotta sallittu lentoestekorkeus ei ylittyisi, Leimi kuvailee.

Monitoimijäähallin sijoittamista Armilan alueelle pidetään toimialan ehdotuksessa myös mahdollisena.

Kisapuiston alueella on muutama sijaintivaihtoehto monitoimijäähallin paikaksi.

–Kisapuistolla ei ole samanlaista kaupallista vetovoimaa kuin keskustan vaihtoehdoilla. Kisapuistoon on rakennettava uusi liikenneyhteys junaradan ali sekä järjestettävä pysäköintialueen ja alueen sadevesien kuivatus. Sadevesien kuivatus ja pysäköintialueen asfaltointi maksavat noin miljoonan euron luokkaa uuteen paikkaan sijoitettavan junaradan alikulkutunneli-investoinnin lisäksi, Leimi laskee.

Turvallisen liikenneyhteyden toteuttaminen tulevaisuudessa junaradan ali tai muilla järjestelyillä on kuitenkin välttämätöntä tehdä UK Areenaa, tekojäärataa ja harjoitusjäähallia varten, vaikka monitoimijäähallia ei Kisapuistoon tulisikaan. Kisapuiston jääurheilukeskus jäähalleineen ja tekojääratoineen tulee edelleen säilymään, niiden käyttöaste on korkea ja vilkas liikennöinti tulee edelleen jatkumaan.

Kaupunginvaltuusto on asettanut tavoitteeksi, että uusi monitoimijäähalli on käytössä viimeistään vuonna 2021. Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle monitoimijäähalli-investointia syyskuun loppuun mennessä tänä vuonna.

Tarkoituksena on, että kaupunginhallitus valitsisi helmi-maaliskuun vaihteessa kolme sijaintivaihtoehtoa jatkotyöstettäväksi. Näille vaihtoehdoille tehtäisiin tontinkäyttösuunnitelma, havainnekuvat sijoittumisesta ympäristöönsä ja vaikutusten arviointi ympäröivälle toiminnalle. Samalla laadittaisiin myös selvitys, mitä toimintoja halliin sijoitettaisiin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu