Lainan lyhennysvapaista tuli heti satoja yhteydenottoja pankkiin – "Yritykset varautuneet poikkeustilanteisiin vaihtelevasti"

Kuvituskuva. Mikko Makkonen

Klaus Nurmi

Pankkikonserni Nordea on saanut yrityksistä satoja yhteydenottoja sen jälkeen, kun se viime perjantaina tarjosi pienille ja keskisuurille yrityksille mahdollisuutta hakea lainan lyhennysvapaata.

– Osa yrityksistä haluaa hyödyntää mahdollisuuden heti, mutta suuri osa kysyy vasta lisätietoja varautuakseen tulevaan, yrityspankeista vastaava johtaja Aleksi Lehtonen kertoo Nordean tiedotteessa.

Lehtosen mukaan suomalaisten yritysten varautuminen poikkeustilanteisiin vaihtelee huomattavasti. Osalla on selkeät varautumissuunnitelmat ja esimerkiksi vaihtoehtoiset toimitustavat tuotantoketjuihin, osalla varautuminen on puutteellisempaa.

– Maksuvalmiuden vahvistaminen nousee varmasti monissa yrityksissä keskusteluihin lähiviikkoina ja kuukausina.

Monen pienyrittäjän elinkeino on kiinni päivittäisissä asiakasvirroissa, muistuttaa Lehtonen.

– Yhtäkkisellä kysynnän laskulla on yrityksen ja yrittäjän elämässä merkittäviä seurauksia.

– Vaikka nyt eletään poikkeuksellisissa olosuhteissa, toivomme että ihmiset käyttävät mahdollisuuksien rajoissa edelleen tarjolla olevia palveluita ja tukevat näin suomalaisten yritysten toimintaa, Lehtonen sanoo.

Yrityksiä Lehtonen neuvoo ottamaan pankkiin yhteyttä etunojassa. Vaikeita tilanteita on silloin helpompi ehkäistä kuin silloin, kun yrityksen tilanne on jo kärjistynyt.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu