Kevät tuo kaupunkipyörät takaisin katukuvaan

toimitus

Lappeenrannassa kaupunkipyöriä vuokraavan Kaakaun toimitusjohtaja Aleksanteri Repo lupaa, että pyörät saapuvat takaisin katukuvaan huhtikuun aikana.

– Tähdätään siihen pääsiäisen seutuville. Voi tulla jo vähän ennen tai sitten vasta pääsiäisen jälkeen.

Pyöriä on tänäkin vuonna 85 kappaletta, mutta pysäkkien määrä tulee luultavasti elämään hieman.

– En osaa sanoa, onko enemmän vai vähemmän pysäkkejä. Saimme viime kaudella asiasta asiakaspalautetta, joten yritämme huomioida sitä ja muutenkin miettiä, missä ne parhaat paikat ovat.

Kaupunkipyörät otettiin Lappeenrannassa käyttöön viime kesänä. Revon mukaan elokuusta eteenpäin selkein pääkäyttäjäryhmä oli korkeakouluopiskelijat, mikä näkyi opiskelija-asuntoloiden läheisten pysäkkien aktivoitumisena.

– Kesällä taas sitten huomattiin, että ydinkeskustassa Sataman pysäkit ja kävelykeskustan pysäkit ovat aktiivisia. Huhtiniemen alue oli myös yllättävän hyvä pysäkki.

Repo ei osaa veikata, ovatko Lappeenrannan pyörät erityisesti turistien suosiossa, mutta hän uskoo, että käyttäjissä on varmasti ainakin vaihto-oppilaita. Kesäisin myös paikalliset aktivoituvat.

– Imatralla huomasimme, että siellä käyttäjissä on ihan selkeästi turistiryhmiä. Joku perhe tai ystäväporukka ottaa neljä pyörää kerrallaan ja palauttaa ne sitten yhdessä. Täällä ne ovat yksittäisiä pyöriä, joita otetaan siellä täällä.

Pyörien suosio opiskelijoiden keskuudessa on tarkoittanut myös sitä, että ne ovat kasautuneet vahvasti Skinnarilan alueen pysäkeille.

Kaupungin ilmastokoordinaattori Petri Keron mukaan palveluntarjoajan kanssa on sovittu, että pyöriä siirretään välillä ruuhkaisilta pysäkeiltä muualle kaupunkiin.

– Se on hyvä, että käytössä ne pyörät ovat. Mutta koska järjestelmä on kuitenkin hankittu palveluna ihan kaupunkilaisille, ei pelkästään opiskelijakäyttöön, niin sen takia on ihan hyvä, että niitä tasataan vähän useammin takaisin tänne keskustaan.

Repo ei näe tilanteessa suurta ongelmaa, pyörät liikkuvat siellä missä käyttäjätkin.

– Meidän ideologia tässä pyöräpalvelussa ei ole se, että me toisimme vaikka jonnekin uimarannan pysäkille syyskuussa pyöriä ihan vain sen vuoksi, että niitä siellä ehkä olisi tarpeen vaatiessa, vaan ihmiset itse ajavat pyörät sinne, missä niitä tarvitaan.

Repo toteaa kuitenkin, että optimaalinen tilanne olisi se, jos pyörien määrä voitaisiin tuplata.

– Silloin pystyisimme parantamaan palvelua kauttaaltaan. Eihän me nytkään kateta ihan kaikkia Lappeenrannan asuinalueita ja lähiöitä.

Myös Kero näkee, että pyöriä voisi olla lisää.

– Samalla saisi asemia sellaisille paikoille, mihin niitä ei tällä hetkellä ole voitu laittaa. Esimerkiksi Lauritsalan suunta ja Myllymäki puuttuvat kokonaan. Ja Pikisaari on varmaan sellainen yksi hyvinkin luonteva paikka näille kaupunkipyörille.

Pyörien lisäämisestä ei kuitenkaan tällä hetkellä ole tarkempia suunnitelmia.

– Varmaan kesän aikana mietitään jo ihan varmasti tulevaisuutta, Repo sanoo.

Muttaentäsjos pyörä hajoaa tai varastetaan? Repo kertoo, että kausikorttiin tai kuukausijäsenyyteen kuuluu kahden euron vakuutus, jolloin omavastuu tällaisissa tapauksissa on lähes olematon. Mutta jos kertakäyttäjä jättää ottamatta vakuutuksen, niin silloin hän on vastuussa pyörään aiheutuneista kuluista. Jos omalla toiminnallaan rikkoo pyörän, niin syy on käyttäjän.

– Mutta ei me nyt olla vielä ketään oikeasti laskuttamalla laskutettu. Me huollamme niitä pyöriä ja toivomme, että ihmiset ilmoittavat, jos oman ajon aikana tai muuten huomaavat huoltoa kaipaavan pyörän.

Huoltotarvetta ja ilkivaltaa on toistaiseksi ollut todella vähän.

– Ei ole ollut juuri mitään. Lappeenrannassa olisiko yksi tai kaksi pyörää, jotka puuttuvat kokonaismäärästä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu