Peli ei ole vielä pelattu - Saimaa Clutch -pelitapahtuma menee nettiin

toimitus

Trailblazersin tapahtumatuottaja Erno Salmela on joutunut kovan paikan eteen. Saimaa Clutch -pelitapahtuman piti saapua Lappeenrannan keskustaan huhtikuussa nyt toista kertaa, mutta koronavirusepidemian vuoksi asetetut rajoitukset heittivät koko joukon kapuloita rattaisiin.

– Clutch-nimi tulee siitä, että haastavasta tilanteesta selvitään, eli kun on melkein mahdottoman tuntuinen tilanne. Sitä käytetään pelimaailmassa. Ja tavallaan olemme clutchissa tässä koronatilanteessa itsekin. Kuinka selvitä, kun emme voi järjestää tapahtumaa perinteisellä tavalla.

Yli kymmenen hengen julkiset kokoontumiset ovat toistaiseksi kiellettyjä, joten Isoon-Kristiinaan tai sen kummemmin muuallekaan pelaajat eivät voi viime vuoden tapaan kerääntyä.

Salmelan mukaan esports-tapahtumia tehtaileva Trailblazers ei kuitenkaan kumarra koronalle tai jää pyörittelemään peukaloitaan, vaan rakentaa Saimaa Clutchin verkkoon.

Saimaa Clutch -tapahtumaa järjestävä tiimi koostuu lähinnä LUT-yliopiston opiskelijoista. Salmela on itse myös yliopiston tutkijatohtori. Kaiken kaikkiaan järjestäjiä on noin kolmekymmentä.

Esports-tiimillä on koululla yleensä omat tilat, mutta sinne ei ole tällä hetkellä asiaa.

– Tilannehan on siinä mielessä todella haastava, että me emme pysty menemään järjestäjäporukalla edes samaan tilaan, Salmela kertoo.

Tiimi pohtii tapahtuman teknistä toteutusta parhaillaan. Yksi mahdollisuus olisi Salmelan mukaan käyttää esimerkiksi Twitch-suoratoistopalvelua.

Hän arvelee, että yliopistolla tulee pyörimään oma mediaserveri, jonka käynnistämisen jälkeen kaikki toiminta tapahtuu hajautetusti järjestäjien kotoa käsin.

– Suurin haaste on, että kuinka saamme hajautetusti tuotettua tämän tapahtuman siten, että se on asiakkaiden näkökulmasta sujuva kokonaisuus. Meillä on kuitenkin iso usko siihen, että se saadaan toteutettua näin.

Viime vuoden huhtikuussa tapahtumaan osallistui Salmelan arvion mukaan hieman yli tuhat ihmistä, kilpapelaajia oli satakaksikymmentä.

Tänä vuonna luku aiotaan järjestäjien mukaan ylittää, sillä netti tekee osallistumisen helpommaksi.

Salmela myöntää, että tapahtuman peruminen kävi mielessä, kunnes tiimi hoksasi, että pelaajat viettävät jo luonnostaan paljon aikaa netissä.

– Opiskelijat ovat ihan innoissaan mukana. He heräsivät siihen ajatukseen. että tämä on ainutkertainen mahdollisuus tuottaa tässä muutostilanteessa iloa ihmisille, joilla ei ole juurikaan tekemistä. Pelimaailma tarjoaa siihen nyt hyvän väylän, Salmela kertoo.

Osa tapahtuman aiemmin suunnitelluista sisällöistä, kuten CSGO-liigan finaali, järjestetään lähes aiemmin määritellyllä tavalla.

Räiskintäpelien lisäksi mukana on myös luovaa haastetta. Salmela ideoi, että yksi kilpailu voisi vaikkapa koostua siitä, että osallistujat suunnittelevat Minecraft-pelillä maskotin Trailblazersille.

– Eri ikäisille tulee pelattavaa, ei keskitytä missään nimessä pelkkiin räiskintäpeleihin.

Salmela kertoo tiimin miettivän, miten myös vanhemmille saataisiin pelattavaa 80- ja 90-lukujen peleistä.

– Perhetapahtumana haluamme jatkaa, joten pelattavaa täytyy olla myös heille. Kun niitä tuttuja, vanhoja pelejä voi pelata vielä vähän kilpaillen, niin se toimii ihan selkeästi.

Saimaa Clutch -pelitapahtuma järjestetään 25.4. Tapahtuma on maksuton.

Trailblazers

Pyrkii edistämään e-urheilutoimintaa monipuolisesti Etelä-Karjalan alueella ja maakunnan ulkopuolella.

Kouluttaa korkeakouluopiskelijoista uusia esports-tapahtumatuotannon ja -tuotteistamisen osaajia.

Kilpapelaamisen lisäksi tekee tapahtumatuotantoa, junioritoimintaa sekä muita e-urheiluun liittyviä projekteja.

Tekee koulutus-, juniori- ja syrjäytymisen ehkäisyyn liittyvää toimintaa.

Yhteistyössä LUT-yliopiston, LAB-ammattikorkeakoulun ja Liikuntakeskus Pajulahden kanssa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

Näytä lisää