Imatranajo työllistää kuntouttavassa työtoiminnassa ja työkokeilussa olevia – Radan rakentaminen alkaa vapun jälkeen

TAPAHTUMA Imatran Moottorikerho ja Työn Vuoksi käynnistävät Imatranajon radan rakentamisen heti vapun jälkeen.

Radan rakennus aloitetaan turva-aitojen pystytyksellä Lehmuskujalle 2. toukokuuta. Työn Vuoksi ja Imatran Moottorikerho pystyttävät katuradalle turva-aitoja kaikkiaan noin 2500 metriä. Kuvassa Työn Vuoksen työnjohtaja Juha Hiltunen, Imatran Moottorikerhon puheenjohtaja Sami Backman ja Työ Vuoksen työvalmennuspäällikkö Johanna Ovaska. Mari-Anna Rossi

Mari-Anna Rossi

Imatranajon turva-aitojen pystytys aloitetaan katuradalla ensi viikolla. Aitoja pystyttävät muun muassa Työn Vuoksen kuntouttavassa työtoiminnassa tai työkokeilussa olevat henkilöt.

Heidän työparinaan on aina vastuuhenkilö, eli kymppi. Projekti työllistää viidestä kuuteen Työn Vuoksen työntekijää päivittäin.

– Imatran Moottorikerho toimittaa aitaelementit paikalle, ja meidän työn osuus on turva-aitojen pystytys ja purku, kuten oli myös viime vuonna, selvittää Työn Vuoksen työnjohtaja Juha Hiltunen

Radanrakennus aloitetaan tänä vuonna Lehmuskujalta. Viime vuonna turva-aitojen pystytysurakka aloitettiin Linnasuolta 10. huhtikuuta.

Järjestäjien ja radanrakentajien mukaan oli virhe tuoda aidat ensimmäiseksi Linnasuolle, missä asutusta on paljon.

– Alueen asukkailta tuli jonkin verran sanomista siitä, että turva-aidat tulivat katukuvaan niin aikaisin. Tämä on ollut meillekin vähän opettelua, että miten ja missä järjestyksessä radanrakennus kannattaa tehdä. Nyt aloitamme sieltä, missä asutusta on vähemmän, ja toivomme asukkailta kärsivällisyyttä, sanoo Työn Vuoksen työvalmennuspäällikkö Johanna Ovaska

Lehmuskujan jälkeen turva-aidat pystytetään Mäentaukselle. Viimeisimpiä kohteita ovat Pistetalojen edusta ja Linnasuo.

– Pyrimme häiritsemään mahdollisimman vähän radan varressa asuvien ihmisten arkielämää, huomauttaa Imatran Moottorikerhon puheenjohtaja Sami Backman

Shikaanien kohdalle turvahiekkoja vaihdetaan joko epätasaiseksi asfaltiksi tai keinonurmeksi, jotta hiekkaa ei kantautuisi radalle. Muuten rata rakennetaan edellisvuosien malliin.

Kävelysiltoja radan yli on tänäkin vuonna tulossa vain yksi, Lehmuskujan jälkeiselle suoralle.

– Ylikulku on suunnitelmissa saada myös Pistetalojen kohdalle, mutta jos sopivaa yhteistyökumppania ei löydy, sitä ei ole mahdollista toteuttaa vielä tänä vuonna, Backman toteaa.

Radan rakentamisen budjetti on Backmanin arvion mukaan 70 000–80 000 euroa. Suurin investointi ovat katsomot, joista ei kuitenkaan haluta tinkiä.

—Pyrimme siihen, että yleisö on tyytyväinen näkemäänsä ja kokemaansa, eli kilpailut ovat tasokkaita ja puitteet niiden seuraamiseen ovat kunnossa. Tavoitteemme on palvella katsojia mahdollisimman hyvin ja näin ollen varmistaa heidän osallistumisensa myös tuleviin tapahtumiin. Katsomoiden osalta olemme tyytyväisiä, jos kustannukset saadaan katettua, Backman sanoo.

Imatranajo

Vuonna 2017 Imatranajon katsojamäärä oli noin 48 000.

Imatran kaupunki on varannut Imatranajolle noin 80 000 euron suuruisen investointimäärärahan tälle vuodelle.

Katsomopaikkoja on noin 2500. Katsomot sijoittuvat lähtö- ja maalipaikalle, Navetan mutkaan, Pietarintien hidastusmutkaan, katsastuskonttorin pihalle, Pistetaloille sekä Lyseon- ja Aseman mutkaan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu