Uhkarohkea pyöräily puhuttaa jatkuvasti – sääntöjä ei noudateta tai edes osata

Liikenne Pyöräilijöiden ja autoilijoiden välisissä kiistoissa on usein taustalla väärinymmärryksiä.

Pyöräilijöiden liikennekäyttäytyminen tuntuu herättävän jatkuvasti keskustelua. Käytännössä pyöräilijöitä ja autoilijoita koskevat samat säännöt, mutta kaikki eivät niitä noudata tai edes osaa sääntöjä.

Lappeenrannan Pyöräilijöiden Matti Pesu pitää pyöräilijöiden väistämissääntöjä myös sekavina.

– Esimerkiksi lapset eivät välttämättä tiedä kaikkia sääntöjä. Liikennesäännöt myös muuttuvat ajoittain eikä kovin moni päivitä tietämystään, Pesu pohtii.

Kaakkois-Suomen poliisilaitoksen komisario Timo Kuokkanen huomauttaa, että poliisi muistuttelee liikenneohjeistuksista vuosittain.

– Samat säännöt koskevat kaikkia. Pyöräilijöiden täytyisi erityisesti muistaa käyttää heille merkittyjä väyliä, Kuokkanen kertoo.

Pyöräilijöiden liiallisia nopeuksia itsekin pyörällä liikkuva komisario ei ole pannut merkille.

Suurin syy siihen, miksi pyöräilijät eivät pysy omilla reiteillään, on Pesun mukaan pyöräilyväylien kehnous. Samasta syystä myös pyöräilijöiden nopeudet tuntuvat välillä liian suurilta, vaikka nopeusrajoitukset ovat autoilijoiden kanssa samat.

–Myös nopeuksien kannalta on oleellista rakentaa pyörätiet ja niiden risteyskohdat pyöräilyn nopeuksiin sopiviksi eikä olettaa, että pyöräilijä liikkuu aina kävelyvauhtia.

Vaaratilanteita syntyy herkästi juuri risteyksissä, joissa usein autoilija on väistämisvelvollinen pyöräilijään nähden. Komisario painottaa, että pyöräilijän on oltava koko ajan tarkana, vaikka hänellä etuajo-oikeus olisikin.

– Pyöräilijä on myös oikeassa ollessaan se osapuoli, jota sattuu autoilijan kanssa kolaroidessa.

Kuokkanen muistuttaa myös kypärän käytöstä ja siitä, kuinka tärkeää pyöräilijän on tehdä itsensä jollain tavoin näkyväksi, esimerkiksi heijastimilla.

Poliisin huolenaiheena ovat erityisesti myös Pesun mainitsemat lapset ja nuoret. Pyöräilyä harrastavana perusteellisesti aiheeseen perehtynyt mies haluaisi lisätä liikennekasvatusta kouluissa.

– Haluaisin palauttaa liikenneopetusta kouluihin, kun se on sieltä lähes kokonaan poistunut. Meillä on siihen myös joitakin ideoita. Lisäksi olisi hyvä, jos ajokortin haltijoiden pitäisi kerrata tietyt perusasiat vaikka viiden vuoden välein. Sen luulisi olevan Internetin aikakaudella helposti toteutettavissa, Pesu visioi.

Pesu ei halua arvioida, kummat tekevät enemmän virheitä väistämissäännöissä. Sitä paitsi kaikki muistavat yleensä vain ne toisten tekemät virheet.

– Sekä autoilijat että pyöräilijät tekevät virheitä ja säännöt ovat epäselviä. Jonkin risteyksen muotokaan ei välttämättä kerro tienkäyttäjälle sitä, kenen kuuluisi väistää.

Pyöräilijän väistämissäännöt

Pääsääntö on, että kun pyörätieltä tullaan ajoradalle, polkupyöräilijän tulee väistää. Tähän on kaksi poikkeusta.

1. Liikennemerkki, eli kärkikolmio tai stop, joka osoittaa muun väistämisjärjestyksen.

2. Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettaja on velvollinen väistämään risteävää tietä ylittävää polkupyörää.

Kun pyöräilijä ajaa ajoradalla, noudatetaan normaaleja väistämissääntöjä

Lue lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut