Selvitimme: Mikä on turvallisin ja nopein reitti Etelä-Karjalasta autolla Helsinkiin?

Etelä-Karjalasta Helsinkiin on kolme reittiä. Selvitimme, mikä on nopein ja turvallisin.

Ilomantsilainen autonkuljettaja Harri Timoskainen ajaa Helsinkiin mieluiten Kuutostietä Kouvolan kautta. – Taavetin ja Haminan väli on niin kuoppainen ja mutkainen, että ei sinne tee mieli lähteä, hän perustelee valintaansa. Janne Koivisto

Janne Koivisto

Jos Etelä-Karjalasta haluaa ajaa autolla Helsinkiin, mikä tie kannattaa valita?

Vaihtoehtoja on käytännössä kolme:

1) Kuutostietä Kouvolan kautta. Luumäelle asti pääsee moottoriliikennetietä 100 kilometriä tunnissa. Sen jälkeen matka jatkuu Loviisan Koskenkylään leveäkaistatietä, jossa nopeusrajoitus on pääosin 100 ja joillain liittymäalueilla 80. Loppumatka on moottoritietä.

2) Kuutostietä Taavettiin ja sieltä tietä 26 Haminaan. Tie 26 on tavallista maantietä, jolla nopeusrajoitus on pääosin 80 ja paikoin 60. Toisaalta sen jälkeen saa ajaa loppumatkan moottoritietä.

3) Vaalimaantietä Vaalimaalle ja sieltä moottoritielle. Vaalimaantiellä nopeusrajoitus on 80 tai 100 ja ihan eteläpäässä 60. Koko loppumatka on moottoritietä.

Kaakkois-Suomen ely-keskuksen johtaja Jyrki Karhula myöntää, että reitit ovat hyvin tasaväkisiä.

Tämä näkyy myös kyselyn tuloksissa. Kun lähes 800 autoilijoilta kysyttiin viime vuonna, mitä reittiä he suosivat, 29 prosenttia valitsi Kouvolan, 40 prosenttia Haminan ja 31 prosenttia Vaalimaan.

Google Mapsin mukaan reittien pituudet ovat hyvin lähellä toisiaan: Kouvola 224, Hamina 230 ja Vaalimaa 245 kilometriä.

Myöskään matka-ajoissa ei ole suurta eroa: Kouvola 2 tuntia 38 minuuttia, Hamina 2 tuntia 39 minuuttia ja Vaalimaa 2 tuntia 44 minuuttia.

– Voi sanoa, että matka-aika on kesäaikana lähes sama, Karhula toteaa.

Yksi selkeä ohje Karhulalla on: Jos jollakin reitillä on tiedossa tietyö tai onnettomuus, silloin kannattaa luonnollisesti käyttää toista reittiä.

Talvinopeudet suosivat Kuutostietä, koska Vaalimaantien nopeusrajoitus laskee 100:sta 80:een ja moottoritien 120:stä 100:aan.

– Talviaikana Kuutostie on hieman nopeampi kuin muut reitit, Karhula sanoo.

Teiden hoitoluokitukset muuttuvat tulevana talvena. Tarkistukset ovat parhaillaan käynnissä.

Nykyään Kuutostie ja tie 26 ovat samassa hoitoluokassa, mutta tulevaksi talveksi Kuutostie noussee uuteen, korkeampaan luokkaan. Tie 26 sijoittunee pykälää alempaan, mutta kuitenkin suolalla paljaana pidettävään luokkaan. Myös Vaalimaantietä harkitaan koko pituudeltaan suolalla paljaana pidettäväksi.

Päätökset luokkamuutoksista tehdään ennen talvikauden alkua. Muutoksista tiedotetaan tarkemmin marraskuun alkupuolella.

Entä turvallisuus? Mitä reittiä pitkin pääsee todennäköisimmin ehjänä perille?

Karhula kertoo, että reittien turvallisuudesta ei ole tiettävästi tehty laskelmia. Se kuitenkin tiedetään, että turvallisimpia teitä ovat moottoritiet ja moottoriliikennetiet.

– Moottoritie ja nelikaistainen keskikaiteellinen tie ovat äärimmäisen turvallisia. Peltikolareita saattaa sattua, jos törmätään epähuomiossa vaikka kaiteeseen, mutta henkilövahinkoja sattuu erittäin vähän. Maanteillä riskinä ovat kohtaamisonnettomuudet, Karhula huomauttaa.

Vähiten kaksikaistaisia maanteitä joutuu ajamaan Haminan reitillä (46 kilometriä), toiseksi eniten Vaalimaan reitillä (63 kilometriä) ja eniten Kouvolan reitillä (119 kilometriä).

Kaakkois-Suomen ely-keskus vastaa maantieliikenteen sujuvuudesta ja turvallisuudesta alueellaan.

Mitä reittiä ely-keskuksen johtaja itse suosii?

– Jos ajan yhteen suuntaan toista reittiä, valitsen vähän työnkin puolesta toiseen suuntaan toisen reitin. Mutta jos yksi täytyy valita, valitsen tänä päivänä 387:n eli Vaalimaantien. Siinä pääsee ajamaan pisimpään moottoritietä, Karhula perustelee.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Palvelut