Lappeenrannassa jättirekrytointi – töitä 100 uudelle työntekijälle

Rekrytointikampanjan vapaana olevat työpaikat keskittyvät ICT-, energia- ja teknologia-alan tehtäviin. Kuvituskuva. Arkisto/Arja-Riikka Nikkilä

toimitus

Lappeenrannan kaupunki on aloittanut alueen yritysten kanssa yhteisrekrytointikampanjan 100 uuden työntekijän houkuttelemiseksi kaupunkiin. Yrityksistä kampanjassa ovat mukana FCG, M-Files, The Switch, OCTO3, Saranen Consulting, UPM, Tietokoura, Aureolis, Develore, Visma, Syncron Tech, Aurelia Turbines ja Danfoss. Vapaana olevat työpaikat keskittyvät ICT-, energia- ja teknologia-alan tehtäviin.

Marraskuun 2018 voimassa olevalla kampanjalla haetaan 50 työntekijää alueelle. Kampanja jatkuu alkuvuodesta 50 uuden työntekijän haulla.

Lappeenrannan kaupunki oli myös viime keväänä mukana yritysten yhteisrekrytointikampanjassa, josta tuli kannustavia tuloksia. Viime kevään kampanjassa saatiin täytettyä muutamia työpaikkoja, mutta yritysten kovan kasvuvauhdin vuoksi tekijöitä ja osaajia tarvitaan koko ajan lisää, kertoo asiantuntija Katja Tyrisevä kaupungin yrityspalveluista.

− On erittäin tärkeää, että kaupunki tukee yrityksiä, jotka kasvavat alueella. Tarvitsemme tänne osaamispohjaista työvoimaa ja sitä myötä muitakin yrityksiä kiinnostumaan Lappeenrannasta. Samalla kaupungin elinvoimaisuus kasvaa.

Yhteisrekrytointikampanjalla tavoitellaan parempaa näkyvyyttä alueen työpaikkoihin. Esimerkiksi ohjelmisto-osaajista on alueella kova pula.

– Yrityksistä Saranen Consulting on yhteistyössä Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen ja TE-palveluiden kanssa aloittanut Lappeenrannassa rekrytoinnin koodarikoulutusohjelmaan, jonka tarkoituksena on helpottaa alan osaajapulaa, kertoo yrityksen Business Manager Mirja Hosionaho

− Kaakkois-Suomessa, niin kuin muuallakin Suomessa, on pula ohjelmistokehittäjistä, ja valmiita osaajia on vaikea löytää. Monesti yrityksiin etsitään kokeneempia osaajia, jolloin osa työnhakijoista hyötyy osaamisen kehittämisestä rekrytoinnin yhteydessä. Tällä tavoin yritykset voivat valintavaiheessa kiinnittää huomiota erityisesti persoonaan. Rekrytoiva koulutusohjelma vastaa osaltaan näihin tarpeisiin.

Koko kampanjan, mutta varsinkin koodarikoulutuksen kohderyhmänä ovat työttömät tai työttömyysuhan alaiset, määrä- tai osa-aikatyössä olevat, vanhempainvapaalta palaavat, koulutusta vastaamattomissa töissä olevat sekä muun muassa paluumuuttajat.

− Meillä keskimäärin työllistyy rekrytoivan koulutusohjelman päätteeksi noin 85 prosenttia osallistuneista. Ohjelma yhdistää asiantuntijakoulutuksen ja käytännön työssäoppimisen, ja me etsimme koulutettaville rekrytoivat yritykset, kertoo Hosionaho.

Kaupungin ja yritysten yhteisrekrytointi näkyy muun muassa yritysten omilla www-sivuilla, printtimediassa sekä sosiaalisen median kanavien lisäksi varsinkin Googlen hakumainoksissa. Kampanjan omat sivut löytyvät osoitteesta https://bit.ly/2qunrFh .

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Palvelut