Tätäkö on Suomi lapsilleen? Yli 11 000 viisitoistavuotiasta on vailla yhtäkään ystävää – moni saa hoidoksi lääkkeitä

Yksinäisyys on sosiaalinen, kansanterveydellinen ja kansantaloudellinen ongelma, jota pyritään nyt torjumaan monivuotisessa tutkimushankkeessa. mari vehkalahti

toimitus

15-vuotiaista nuorista jopa viidesosa kokee jatkuvaa yksinäisyyttä ja sen oireita hoidetaan yhä useammin lääkkeillä.

Esimerkiksi nukahtamislääkkeisiin turvautumisen riski kuusinkertaistuu yksinäisyyden myötä. Juuri tälläkin hetkellä yli 11 000 viisitoistavuotiasta suomalaista nuorta kokee, ettei heillä ole yhtään ystävää.

Yksinäisyyden haittoja pyritään torjumaan tutkimushankkeessa, joka pureutuu yksinäisyyteen sekä sosiaalisena että kansanterveydellisenä asiana.

Yksinäisyys on myös merkittävä kansantaloudellinen uhka, sillä yksinäisistä nuorista kasvaa yksinäisiä aikuisia.

Aikuisväestöltä kerätyssä Itä-Suomen yliopiston aineistossa pitkään jatkuneet yksinäisyyden kokemukset nostivat riskikertoimia sydän- ja verisuonisairauksille, diabetekselle, masentuneisuudelle ja monelle muulle perinteisesti suomalaisina pidetyille kansansairauksille.

– Yksinäisyyteen voi kirjaimellisesti sairastua. Mutta sen torjuminen ei vaadi ihmetekoja, vaan ihmisiä, joilla on rohkeutta kuunnella, halukkuutta auttaa ja luottamusta siihen, että nuoret ovat parasta, mitä meillä kansakuntana on, toteaa Suomen johtava yksinäisyystutkija, Turun yliopiston kasvatuspsykologian apulaisprofessori Niina Junttila

Junttilan lisäksi käynnistyvän hankkeen taustalla on Helsingin yliopistossa luokanopettajaksi opiskeleva Emil Salovuori Salovuori on muun muassa suunnitellut kaverihakuun tarkoitetun puhelinsovelluksen, joka on parhaillaan pilotointivaiheessa.

– Yksinäisyys ei tunne yhteiskuntaluokkaa, ikää, sukupuolta tai kansallisuutta. Haluamme käynnistyvällä hankkeella nostaa yksinäisyys ansaitsemaansa asemaan hyvinvointiamme aidosti uhkaavana tekijänä ja tarjota sen torjuntaan käytännönläheisiä keinoja, Salovuori sanoo.

Hanke kutsuu mukaan yritykset, yhteisöt ja yksilöt kaikilta elämän osa-alueilta. Hankkeen ensimmäinen yritysyhteistyökumppani on Sherpa, helsinkiläinen luova toimisto, joka toimii markkinointiviestinnän kumppanina muun muassa Helsingin kaupungille, S-ryhmälle ja Pauligille.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu