Opettajat tyrmäävät uuden opetussuunnitelman. Vain joka neljäs opettaja on sitä mieltä, että se edistää oppimista.
Tämä ilmenee Ylen kyselystä, jonka se teki yhteistyössä opettajien etujärjestön OAJ:n ja Rehtorit ry:n kanssa.
Uusi opetussuunnitelma toi kouluihin digi- ja ilmiöoppimisen. Opetuksessa hyödynnetään tekniikkaa ja yhdessä tekemistä, ja asioita opiskellaan entistä enemmän kokonaisuuksina.
Rehtoreista sen sijaan enemmistö (62 %) katsoo, että uusi opetussuunnitelma auttaa oppimista.
Tavoitteita opettajat pitivät sinänsä hienoina, mutta korkealentoisina.
– Valitettavasti se tarkoittaa sitä, että liian nuorille oppilaille sysätään liikaa vastuuta omista oppimisistaan, yksi vastaaja kommentoi.
– Koulu ei ole viihdelaitos emmekä me opettajat viihdetyöntekijöitä. Elämä on jatkuvaa oppimista ja usein melko kovaa työtä. Uusi opetussuunnitelma ei valmenna mitenkään tähän, toinen toteaa.