Opettajilta täystyrmäys digi- ja ilmiöoppimiselle – Yle: "Emme ole viihdetyöntekijöitä"

Opettajat tyrmäävät uuden opetussuunnitelman. Vain joka neljäs opettaja on sitä mieltä, että se edistää oppimista.

Tämä ilmenee Ylen kyselystä, jonka se teki yhteistyössä opettajien etujärjestön OAJ:n ja Rehtorit ry:n kanssa.

Uusi opetussuunnitelma toi kouluihin digi- ja ilmiöoppimisen. Opetuksessa hyödynnetään tekniikkaa ja yhdessä tekemistä, ja asioita opiskellaan entistä enemmän kokonaisuuksina.

Rehtoreista sen sijaan enemmistö (62 %) katsoo, että uusi opetussuunnitelma auttaa oppimista.

Tavoitteita opettajat pitivät sinänsä hienoina, mutta korkealentoisina.

– Valitettavasti se tarkoittaa sitä, että liian nuorille oppilaille sysätään liikaa vastuuta omista oppimisistaan, yksi vastaaja kommentoi.

– Koulu ei ole viihdelaitos emmekä me opettajat viihdetyöntekijöitä. Elämä on jatkuvaa oppimista ja usein melko kovaa työtä. Uusi opetussuunnitelma ei valmenna mitenkään tähän, toinen toteaa.

Lue lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut