Pamex kavoi pikkupajasta jättikorjaamoksi – lappeenrantalainen yrittäjä Pasi Mentula: "Joku päävika pitää kyllä olla yrittäjällä tänä päivänä"

Autot Lappeenrantalainen autokorjaamoyrittäjä Pasi Mentula harmittelee sitä, etteivät autot enää kestä yhtä hyvin kuin ennen.

Autokorjaamo Pamex muutti Myllymäenkadulle, ja samoihin tiloihin seinän taakse muuttaa myös Saimaan autokatsastus. Kuvassa yrittäjäpariskunta Pasi Mentula ja Laura Welling-Mentula. Kuva: Mari-Anna Rossi. Mari-Anna Rossi

Mari-Anna Rossi

Lappeenrantalainen Pasi Mentula on ollut autokorjaamoyrittäjänä jo 25 vuotta. Viisivuotiaasta lähtien Mentula on viihtynyt kädet rasvassa, auton viritysten ja rallitouhujen parissa. Vuonna 1994 hän perusti autokorjaamo Pamexin.

– Korjaamo oli ensin 70 neliöinen pikkupaja, missä oli yksi nosturi. Siitä se sitten lähti kasvuun, Mentula toteaa.

Viime syksynä Pamex muutti 1500 neliön tiloihin Myllymäenkadulle ja samoihin tiloihin seinän taakse muuttaa myös Saimaan autokatsastus. Nostureita on jo 16. Työntekijöitä korjaamolla on 13 ja kaikenkaikkiaan 20.

Yrittäjänä Mentulalle ei 25 vuodessa ole ollut yhtään samanlaista päivää.

– Joku päävika pitää kyllä olla yrittäjällä tänä päivänä, hän nauraa.

Autokorjaamoalalla töitä riittää kokoajan enemmän.

– Ennen autot pystyttiin korjaaman itse pellon laidassa. Nyt kehitys on muuttunut siten, että mitkään osat eivät enää autoissa kestä. Autonvalmistajat laskevat, että auto kestää takuuajan, ja sitten viat menevät ostajan maksettavaksi. Joku tolkku pitäisi autonvalmistajilla olla. Myöhän siitä kyllä leipä saadaan, mutta vähän tuo on mennyt yli, Mentula puistelee päätään.

Mentulalta kysytään usein, minkä merkkinen auto kannattaa hankkia.

– Useissa merkeissä on sama tekniikka. Kaikissa merkeissä on jotain tyyppivikoja, joten ei tuohon oikein voi vastata.

Sesonkivaihtelut näkyvät alalla selvästi. Kevät ja syksy on renkaidenvaihtoaikaa.

– Hyvät renkaat on halpa henkivakuutus. Monesti näkee surullisen näköisiä renkaita. On hienoja vanteita ja alustasarjoja, mutta sitten huonot renkaat. Niissäkin on muistettava, että halvalla ei saa kuin harmia. Halvoissa renkaissa kitka on huono, Mentula muistuttaa.

Renkaiden lisäksi yksi tärkeimmistä seikoista, joka kannattaa pitää autossa kunnossa, on iskunvaimentimet.

– Ei auta että on hyvät renkaat, jos iskunvaimennus on huono. Se pitää auton kiinni tien pinnassa.

Talvi on autolle kuluttavaa aikaa. Mentula sanoo, että auton kannalta paras olisi asua Espanjassa.

– Huonot tiet kuluttavat niveliä, pakkanen rikkoo muoviosia, iskunvaimentimia ja tiivisteitä.

Lämpötilavaihtelut ovat Mentulan mukaan autolle pahinta myrkkyä.

– Lämpimästä hallista kun tullaan 20 asteen pakkaseen, on lämpötilaero jopa 40 astetta. Nykyautoissa on tolkuton määrä sähköjohtoja ja liittimiä, ja lämpötilavaihtelut aiheuttavat niissä kosketushäiriöitä.

Lämpimässä hallissa on mukavuuden kannalta paras säilyttää autoa talvisin, mutta auton kannalta se ei ole paras vaihtoehto kondensioveden vuoksi.

– Nyt on nähnyt monia sellaisia tapauksia, että pakoputki on jäätynyt umpeen. Lämpimässä sinne kondensoituu vettä, ja kun ajetaan lyhyttä matkaa pakkasessa, ehtii pakoputki mennä umpijäähän. Kondensiovettä voi lämpimässä tulla myös tiivisteisiin, Mentula selvittää.

Kun autotallissa ovet jättää raolleen, saa sisätilat kuivaksi, mutta vain silloin, jos tallissa on hyvä ja toimiva ilmanvaihto. Muuten autossa jäätyvät myös sisätilat, kun auto viedään pakkaseen.

Mentula kehottaa laittamaan auton aina lämmityspiuhaan pariksi kolmeksi tunniksi, ennen kuin autoa käynnistää pakkasessa. Tuossa ajassa moottori saavuttaa täyden lämpötilansa.

– Siinä säästää reilusti polttoainekuluissa, Mentula huomauttaa.

Kommentoi

Palvelut