Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lappeenranta on opiskelijakaupunki, mutta heruuko paikallisista kahviloista alennusta opiskelijoille? – selvitimme asiaa

Lappeenrannassa on yliopiston ja ammattikorkeakoulun johdosta paljon opiskelijoita.

LUT-yliopiston verkkosivuilla muistutetaan Lappeenrannan olevan todellinen opiskelukaupunki. Joka kymmenes kaupungin noin 73 000 asukkaasta on korkeakouluopiskelija.

Kevät tapahtumineen tuo haalarikansan myös keskustan kaduille. Mainintaa opiskelija-alennuksista kuitenkaan ei kahviloissa ja ravintoloissa paljonkaan näy.

Osissa kahviloita ja ravintoloita alennusta on saatavilla, ja siitä on maininta yrityksen tiloissa tai mainonnassa.

Cafe Lisan Svetlana Härkönen pyrkii pitämään hinnat verrattain matalina.

Hän ei näin ollen ole kokenut tarvetta erillisille opiskelija-alennuksille Härkönen kertoo, että opiskelija-alennuksia kysytään joskus ja hän saattaa antaa alennusta tilanteen mukaan.

– Kysyntä on pientä, mutta jos kysytään, niin annan alennusta.

Svetlana Härkönen arvelee, että jos alennuksesta olisi mainintaa, se voisi houkutella asiakkaiksi enemmän opiskelijoita.

Sinikka Torkkeli kahvila Aleksandrasta uskoo myös, että maininta alennuksesta voisi olla myönteinen asia.

Tällä hetkellä myöskään Aleksandrassa ei ole alennusta opiskelijoille.

Hän toteaa asiaa kuitenkin harkittavan, jos tarvetta ilmenee.

Torkkeli kertoo asiakkaan juuri hiljattain kyselleen opiskelija-alennuksesta. Muutoin tarve tulee esille harvoin.

– Olemme miettineet asiaa ja joskus onkin ollut tarjouksia, jotka ovat liittyneet isompaan opiskelijatapahtumaan.

Opiskelijoita näkyy Torkkelin mukaan keskustassa lähinnä keväisin.

– Kysyntää ei ole paljon. Opiskelijat ovat varmaan enemmän toisella puolella kaupunkia.

Heidi Varha Ravintola Avot Sieltä kertoo alennuksia annettavan opiskelijoille.

– Annamme voimassaolevaa opiskelijakorttia esittäessä opiskelija-alennusta 10 prosenttia kaikista lounasruoista ja a la carte listan pääruoista.

Opiskelijoita käy Heidi Varhan mukaan paljon iltaisin ja viikonloppuisin, mutta arkisin lounasaikaan heitä on vähemmän.

Opiskelija-alennuksesta on Varhan mukaan ilmoitettu some-mainonnassa ja ravintolan sisällä olevissa kylteissä. Mainos näkyy myös opiskelijoiden digitaalisessa Frank-sovelluksessa.

– Meillä on kassalla opiskelija-alennusta koskeva kyltti, joten yleensä opiskelijat sen huomaavatkin.

Varha uskoo opiskelija-alennusta hyödynnettävän ja arvelee some-kanavilla mainostamisen tuoneen paikkaan lisää asiakkaita.