Panimoala: Lonkeron myynti putosi alkuvuonna lähes 12 % – näin kävi oluelle

Lonkeroiden myynti putosi alkuvuonna, kertoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto. Pekka Ruissalo

toimitus

Oluiden, siiderien ja long drink -juomien myynti väheni alkuvuonna verrattuna vuodentakaiseen. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton lukujen mukaan alkoholia sisältäviä oluita, siidereitä ja lonkeroita myytiin tämän vuoden tammi-maaliskuussa kaikkiaan noin 88,5 miljoonaa litraa.

Liiton lukujen mukaan myynti putosi viime vuoden tammi-maaliskuuhun verrattuna 5,2 miljoonaa litraa eli reilut viisi prosenttia.

Suhteellisesti eniten putosi lonkeroiden myynti, joka väheni 1,2 miljoonaa litraa eli 11,8 prosenttia vuodentakaisesta. Lonkeroita myytiin tammi-maaliskuussa yhdeksän miljoonaa litraa.

Toiseksi eniten putosi siiderien myynti, joka väheni 300 000 litraa eli 6,8 prosenttia. Siidereitä myytiin tammi-maaliskuussa 4,6 miljoonaa litraa.

Oluita myytiin 74,9 miljoonaa litraa. Edellisvuodesta oluiden myynti väheni 3,7 miljoonaa litraa eli 4,7 prosenttia. Mietojen oluiden myynti kuitenkin kasvoi liiton mukaan tammi-maaliskuussa reilut 25 prosenttia.

Myös kivennäisvesien ja virvoitusjuomien myynti kasvoi tammi-maaliskuussa verrattuna vuodentakaiseen.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton luvut perustuvat sen jäsenyritysten Hartwallin, Momentin Groupin, Olvin, Red Bullin, Saimaa Brewing Companyn ja Sinebrychoffin myyntitilastoihin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu