Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Sauna lämpimäksi kiinalaisille: Leirikouluista Saimaan alueella tehdään voimalla uutta matkailutuotetta

Saimaan alue halutaan saada Suomen kolmen tunnetuimman matkailualueen joukkoon Helsingin ja Lapin lisäksi.

Siinä missio, jota muun muassa goSaimaa on toteuttanut jo vuoden päivät osana Saimaan alueen yhteistä brändiä ja Etelä-Karjalan maakunnan matkailustrategiaa.

Tehtävää on edelleen.

GoSaimaan johtaja Juha Sorjonen oli haastatteluhetkellä Pekingissä ja Shanghaissa markkinoimassa leirikoulutuotteita kiinalaisille matkanjärjestäjille.

Leirikoulut ovat Sorjosen mukaan valmiista ohjelmista kiinnostavimpia, kun puhutaan matkailumarkkinoinnista nimenomaan kiinalaisille.

Ydinkohderyhmää ovat 13–18-vuotiaat koululaiset, sillä peruskoulunsa päättävät hakevat yliopistopaikkaa, ja leirikoulu on yksi keino nostaa mahdollisuuksia yliopistopaikan saamisessa.

– Kiinassa yliopistopaikoista kilpailu on kovaa. Kiinalaisille on erittäin tärkeää, että heidän lapsensa menestyvät hyvin koulussa ja työelämässä. Tulevaisuuteen satsataan paljon ja siihen ollaan valmiita sijoittamaan myös paljon rahaa, Sorjonen sanoo.

Sorjonen toivoo, että Saimaan alueella ymmärrettäisiin leirikoulujen potentiaali.

– Tässä on avautumassa isot markkinat, ja annan vahvan suosituksen erilaisille toimijoille siitä, että tuotteita tähän liittyen kannattaa lähteä rakentamaan. Yhteismarkkinointitoimenpiteisiin pääsee aina mukaan, Sorjonen lupaa.

Sorjonen tarkoittaa toimijoilla muun muassa yrityksiä, mutta viime kädessä ihan tavallisia yksityisiä ihmisiä. Kiinalaiset nimittäin toivovat leirikoulumatkaltaan ennen kaikkea tavallista arkea sekä paikalliseen kulttuuriin ja elämäntapaan tutustumista.

Se voi olla esimerkiksi iltapäiväkahvihetki tai mustikkapiirakan leipomista paikallisen kotona, vierailu maatilalla tai soutelua, halon hakkuuta, grillailua ja saunan lämmittämistä paikallisen kesämökillä.

– Mökkiloma on ehdottomasti yksi kärkituotteista. Kolmen tunnin mökkielämys voi hyvin olla yksi sellainen matkailutuote, josta voi myös laskuttaa. Vain luovuus on rajana, Sorjonen kannustaa.

Laskuttaminen on Sorjosen mukaan mahdollista, mutta siihen tarvitaan jo y-tunnus. Jos innokkuutta on, voi leirikoululaisia toki ottaa vain hyväntekeväisyytenäkin tutustumaan kotiinsa tai kesämökkiinsä.

Tällä hetkellä goSaimaan ringissä on noin 50 perhettä, jotka ovat valmiita vastaanottamaan leirikoululaisia myös perhemajoitukseen.

Tällaisiakin toimijoita otetaan rinkiin mielihyvin lisää. Koti voi olla yhtä hyvin kerros-, rivi- kuin omakotitalossakin.

– Kiinalaiset haluavat nähdä, millaisia koteja Suomessa on ja miten paikalliset täällä elävät, Sorjonen toteaa.

Kiinalaisturisteja on viime aikoina haviteltu ylipäätään runsaasti Suomeen.

Talouselämä uutisoi helmikuussa, että Suomessa kiinalaisturistien määrä kasvaa alkuvuonna 19 prosenttia.

Lehden mukaan kiinalaiset käyttävät Suomen matkallaan rahaa jopa 1200 euroa matkaa kohden. Muilla ulkomaalaisilla vastaava summa on noin 360 euroa.