Lappeenrannan katujuna palaa vanhalle tutulle reitilleen – Imatralla ajetaan tänä kesänä vain tilausajoja

Imatran katujuna Wuoksi-Wille liikennöi jatkossa vain tilauksesta, sillä reittiliikenteen ajaminen on todettu kannattamattomaksi. Joakim Westrén-Doll

Laura Mykkänen

Sekä Imatralla että Lappeenrannassa on vuosien ajan ollut mahdollisuus tutustua kaupunkien merkittävimpiin nähtävyyksiin katujunan kyydissä istuen.

Imatran katujuna Wuoksi-Willellä ajetaan tänä kesänä ainoastaan tilausajoja.

Reittiliikenne ei Imatran Kyytibussit Oy:n toimitusjohtaja Juha Koivuvaaran mukaan ole kannattavaa liiketoimintaa.

Maksavia asiakkaita ei ole riittävästi.

– Kulut ovat suuremmat kuin tulot.

Palautetta reittiliikenteen loppumisesta ei yhtiölle ole tullut.

Tilausajoista on Koivuvaaran mukaan tullut kyselyitä jonkin verran, ja niitä onkin kesän aikana luvassa viikottain. Ajot alkoivat torstaina 23. toukokuuta.

Kyydeistä voi tiedustella yhtiön verkkosivujen kautta tai soittamalla toimistolle.

– Reitti on soviteltavissa asiakkaiden kanssa.

Yhtiöllä on useampi kuljettaja, ja junaa ajaa Koivuvaaran mukaan se, kuka ehtii.

Wuoksi-Wille on ollut viime kesästä asti niin kutsutussa hiljaisessa myynnissä eli se on kaupan, mutta ei kuitenkaan aktiivisesti myytävänä. Sopivaa ostajaa siis odotellaan.

Myyntihintaa Koivuvaara ei suostu paljastamaan, mutta toteaa sen olevan neuvoteltavissa ostajaehdokkaan kanssa.

– Myydään heti, jos sopiva ostaja ilmaantuu. Kaikki on kaupan eikä se ole kuin rahasta kiinni.

Lappeenrannan katujuna liikennöi tavalliseen tapaan kesäkuun alusta lähtien Hiekkalinnankin avautuessa.

8.6.–7.8. juna on liikenteessä päivittäin kello 12–17. Elokuun toisesta viikonlopusta lähtien, koulujen lomien päättyessä, kyytiin pääsee vain viikonloppuisin aina syyskuun 1. päivään asti.

Lähtö tapahtuu Hiekkalinnalta tunnin välein. Ajo kestää 50–55 minuuttia liikenteestä riippuen.

Kyytiin ja kyydistä pois voi hypätä tuttuun tapaan millä tahansa katujunan pysäkillä.

Lippuja myydään junassa ja Hiekkalinnan matkailuinfossa.

Lappeenrannan kaupungin elinkeino- ja yrityspalveluyksikkö Wirman asiantuntija Antti Tuomaalan mukaan tänä kesänä palataan vanhaan tuttuun reittiin.

– Kaupungissa on viime vuosina rakennettu, ja katujuna on joutunut hakemaan uusia reittejä.

Matkustajamäärät ovat Tuomaalan mukaan vaihdelleet 6000–7000 välillä.

Juna matkaa läpi Rakuunamäen, keskustan, kaupungintalon edustan ja Vanha Pappilan ja jatkaa Myllysaaren kautta Satamaan ja linnoitukseen.

Tuomaala kertoo, että katujuna on yleisten aikataulujen ulkopuolella vuokrattavissa yksityiskäyttöön. Muutamia yksityisajoja onkin jo tehty ja sovittu kesälle.

Katujunan liikennöinnissä jouduttiin viime kesänä pitämään taukoa moottorivian vuoksi. Moottori vaihdettiin uuteen.

Viime kesän ongelmia Tuomaala ei kuitenkaan enää halua muistella.

– Vanhalla tavalla mennään, mutta uudella moottorilla.

Katujunalla on yksi kuljettaja, jolla on tarvittaessa varahenkilö.

– Hän on kaupungin nähtävyydet hyvin tunteva kuljettaja.

Opastus on tänä kesänä ainakin suomeksi ja englanniksi.

Tämä kesä opastukset hoidetaan vielä vanhalla tavalla, mutta hajoilevien ja jaloissa pyörivien kuulokkeiden tilalle on Tuomaalan mukaan kehitteillä parempi ratkaisu.

Katujunat Imatralla ja Lappeenrannassa

Katujuna Wuoksi-Willen liikennöinti Imatralla alkoi vuonna 2015.

Lappeenrannan uusi maakaasukäyttöinen katujuna on liikennöinyt vuodesta 2009.

Matkan aikana on saanut kuulla tietoa kaupungista ja sen historiasta.

Lappeenrannan katujunan omistaa ja liikennöinnistä vastaa kaupungin elinkeino- ja yrityspalveluyksikkö Wirma, Imatralla puolestaan Imatran Kyytibussit Oy.

Imatran katujuna liikennöi tänä kesänä ainoastaan tilauksesta. Myös Lappeenrannassa tehdään tilausajoja.

Lappeenrannan katujuna palaa tänä kesänä tutulle reitilleen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

Näytä lisää