Suomi on kovassa huudossa japanilaisessa Hannon kaupungissa, kertoo paikan päällä jutunteossa käynyt Helsingin Sanomat.
Hannossa on suomenkielisiä kylttejä, suomalaista designia ja matkailumainoksia, mutta ihmeellisimpänä kaikista: oma muumilaakso.
Muumilaaksossa on Hesarin mukaan juuri niin kivaa, kuin kuvitella saattaa, mutta yksi ongelma on: suomalaiset muumimukien hamstraajat. Suomalaiset tulevat paikalle vain puistossa myytävien muumimukien vuoksi - myydäkseen ne edelleen kymmenkertaiseen hintaan Suomessa. Seurauksena paikallisille ei riitä muumimukin muumimukia.
Puisto on yrittänyt suitsia suomalaisia rajoittamalla muumimukien myyntiään kahteen kappaleeseen per asiakas.
Suomalaisia tämä ei pitele, vaan japanilaisia rekrytoidaan sijaisostajiksi tavoin, joita on koettu myös häiritseviksi.
Lehden haastattelema puiston taiteellinen johtaja Arisa Kawasaki kieltää kuitenkin puheet siitä, että henkilökunta joutuisi jahtaamaan muumimukeja ahnehtivia suomalaisia.
Sen hän myöntää, että suomalaisten mukien rohmuamisesta ei tykätä.
– Jos ostaa enemmän kuin kahden mukin kiintiön, se aiheuttaa monelle muulle kävijälle pettymykseksi, Kawasaki muistuttaa HS:n haastattelussa.