Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Kevytautoja koskeva lainsäädäntö tekeillä – Näin aiotaan estää hurjastelu

Hallitus esitti viime syksynä, että Suomessa otettaisiin käyttöön uusi ajoneuvoryhmä, kevytauto. Esityksen tavoitteena on tuoda uusi liikkumisen muoto erityisesti 15–17-vuotiaille nuorille.

Käytännössä kevytauto eroaa tavallisesta henkilöautosta siinä, että siihen on asennettu nopeudenrajoitin. Rajoittimen asennuksen jälkeen auto muutoskatsastetaan kevytautoksi.

Kaikkia henkilöautoja ei kuitenkaan voi muuttaa kevytautoksi. Kevytautoksi muuntuu vuonna 2015 tai sen jälkeen käyttöönotettu M1-luokan ajoneuvo eli henkilöauto. Kevytauton omamassa ajokuntoisena voi olla enintään 1 500 kiloa, tai enintään 1 800 kiloa, jos ajoneuvon käyttövoimana on yksinomaan sähkö.

Toisin kuin mopoauto, kevytauto voidaan myöhemmin palauttaa normaaliksi henkilöautoksi.

Kevytauton suurin nopeus on rajoitettu 60 kilometriin tunnissa. Nopeuksien halutaan pysyvän kurissa ja kevytautoja koskevasta lainsäädännöstä annetuissa lausunnoissa todetaan, että ainakin nopeudenrajoittimien toiminta tulisi määrätä vuosittain tarkastettavaksi.

Sekä kannatusta että vastustusta lausunnoissa esitettiin useisiin asetuksiin liittyviin yksityiskohtiin. Tällaisia olivat muun muassa henkilöiden ja tavaran kuljettamiseen, niin kutsuttuun ajokortin automaattiehtoon ja henkilöautojen rekisterikilpien säilyttämiseen liittyvät yksityiskohdat.

Kevytautoja koskevien lakimuutosten on tarkoitus tulla voimaan marraskuun alussa. Näin ollen kevytautoja nähtäisiin liikenteessä marraskuun alusta alkaen.