Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

190 ravintolan pikaruokaketju teki suuruudistuksen Suomessa – kaikista tuotteista nyt myös wrap-versio

Pikaruuan suosio jatkaa kasvuaan Suomessa.

Täytetyistä patongeistaan parhaiten tunnettu Subway-ketju kertoi tiistaina lisänneensä myyntiään 4,4 prosenttia alkuvuoden aikana.

Ketju arvioi, että taustalla ovat muun muassa uudet tuotelanseeraukset ja näyttävät markkinointikampanjat.

Subway toi viime viikolla myyntiin kokonaan uusia tuotteita laajentamalla tuotevalikoimansa salaattien ohella wrappeihin.

– Uusilla avauksilla ja entistä rohkeammilla ulostuloilla on ollut Suomessa erittäin positiivinen vaikutus niin ketjun imagoon kuin myyntiin, Subwayn markkinointipäällikkö Pia Ikonen kommentoi tiedotteessa.

Subway on näkynyt muun muassa suurilla festareilla Suomessa. Viime vuonna ketju haisteli ruokakulttuurin muutosta tuomalla myyntiin täysvegaanisen Vegan Delite -patongin, ja toinen uusi vegaaninen Chickpea Quinoa -subi lanseerattiin alkuvuonna 2019.

Viime viikon keskiviikkona myyntiin tulivat uudet wrapit, ja nyt kaikki ketjun valikoimissa olevat patongit ovat saatavilla myös wrappeina.

Kokonaan uusia tuotteita ketju tuo myös leipiin, juustoihin, kastikkeisiin ja lisukkeisiin.

Siinä missä perinteikkäät hampurilaisketjut kuten McDonald's houkuttavat lapsiperheitä, on Subway suunnannut markkinointinsa nuoriin. Kuluneen vuoden aikana Subway on tehnyt yhteistyötä Temptation Island Suomi -realitysarjan kanssa sekä muusikko Yeboyahin kanssa.

Pikaruokaketjuilla pyyhkii Suomessa nyt yleisestikin hyvin.

Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n julkaiseman alkukesästä julkaiseman suhdannekatsauksen mukaan pikaruoan myynnin määrä on kasvanut tammi–maaliskuussa 7,1 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

Myynnin määrän kasvua selittää MaRan mukaan osittain kaupungistumisen ja kiireen lisääntymisellä: Suomalaiset syövät siis entistä harvemmin kotona ja ruokaa haetaan tai tilataan illaksi kotiin.

Subway juhlii Suomessa pian pyöreitä vuosia. Ketju avasi Suomessa ensimmäisen ravintolansa Helsinkiin vuonna 2000. Nyt Suomessa on 190 Subway-ravintolaa eri puolilla maata, ja ketju on ravintolamäärällä mitattuna Suomen kolmanneksi suurin pikaruokatoimija Hesburgerin ja Kotipizzan jälkeen.

Maailmanlaajuisesti Subway kutsuu itseään maailman suurimmaksi pienyritysten verkostoksi. Ketjun noin 42 500 ravintolaa ovat lähes 21 000 franchise-yrittäjän omistuksessa.