Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Koeajo: Tämä aktiivimalli on kansan mieleen – selvästi edeltäjäänsä edistyneempi

Työmarkkinoilla aktiivimalli-termi ei nauti laajaa kannatusta, mutta automarkkinoilla Fordin aktiivimalli Focus Active on hyvinkin suosittu. Suomessa sellaisen valitsee jopa viidennes Focuksen ostajista, mikä on enemmän kuin maahantuoja alun perin otaksui.

Resepti on seuraava: otetaan farmari- tai 5-ovinen kori, nostetaan maavaraa noin kolmella sentillä, muotoillaan puskurit uusiksi, laitetaan koria kiertämään mustat muovilistat hopeanharmain somistein, tuodaan sisäverhoiluun hieman lisämaustetta ja sopivasti varusteita.

Musta muovi ei ole lähtökohtaisesti kovin innostava auton design-elementti, mutta Focuksessa sitä on käytetty maltillisesti, ja lopputulos miellyttää silmää. Active-paketti vaikuttaa muutenkin tuovan autoon sillä tavoin lisäarvoa, että se vaikuttaa kokoistaan suuremmalta. Esteetikon kannattaa kuitenkin paneutua ostotilanteessa auton korin väriin, sillä tummiin väreihin korin muutokset hukkuvat.

Idea on tuoda tavallisen perheauton pohjalle country- ja offroad-henkisyyttä sekä katumaasturimaisuutta ilman, että tarvitsee ostaa huomattavasti kalliimpaa SUV-autoa. Oikeaksi katumaasturiksi Focus ei taivu, sillä siihen ei ole saatavissa nelivetoa.

Autossa on kuitenkin kaksi uutta ajotilaa: Slippery on tarkoitettu liukkaalle pinnalle ja Trail parantaa etenemiskykyä pehmeillä pinnoilla, kuten hiekalla.

Active tarjoaa myös katumaastureiden ostajan arvostaman ominaisuuden eli normaalia korkeamman istuma-asennon ja helpomman käynnin auton sisään ja sieltä ulos. Activessa istutaan edessä ja takana noin kolme senttiä korkeammalla kuin perus-Focuksessa. Maavaraa on 16 senttiä ja rapiat.

Useissa yhteyksissä on todettu, että tuore neljännen sukupolven Focus on selvästi edeltäjäänsä edistyneempi auto. Mukavuuden kannalta olennaisinta on, että auto on luokkansa tilavimpia. Sisätilat ovat selkeät ja toimivat, mutta eivät tarjoile suoranaista premium-tunnelmaa.

Focukseen on aina yhdistetty myös hyvä ajettavuus. Fordilla on haluttu, että auton korkeus ei heikennä ajettavuutta. Niinpä Activen jouset, iskunvaimentimet ja kallistuksenvaimentimet ovat erilaiset kuin muissa malleissa.

Konepellin alle voi valita kolmesylinterisen 1,0- (125 hv) tai 1,5-litraisen bensiinimoottorin (150 hv tai 182 hv) tai dieselinä 1,5- (150 hv) ja 2,0-litraisen (150 hv) version.

Koeajetussa yksilössä oli keskimmäinen bensiinimoottori. Se liikuttaa autoa asiallisesti, muttei ylenpalttisesti, mikä näkyy kiihtyvyysarvostakin. Tehokkain bensamalli on vain muutaman satasen kalliimpi. Kolmisylinterisen moottorin käyntiääni jakaa mielipiteitä, mutta enimmäkseen siihen ei kiinnitä mitään huomiota.

Active-mallin perusvarustelu on runsas ja parempi kuin normimalliston paras Titanium-taso. Vakiona löytyvät esimerkiksi multimediajärjestelmä 8-tuumaisella kosketusnäytöllä ja navigoinnilla, parkkitutkat eteen ja taakse, vakionopeudensäädin sekä aktiivisista turvajärjestelmistä esimerkiksi kaistavahti sekä automaattinen hätäjarrutusassistentti. Vanteet ovat vakiomallistosta poikkeavat 17- tai lisähintaan 18-tuumaiset.

Mitä maksaa? Auto on kohtuuhintainen tapa erottautua massasta. 1,5-litraisella 150 hv:n bensiinimoottorilla automaattivaihteisena Active on hieman alle 500 euroa kalliimpi kuin Titanium-varusteinen perusmalli ja noin 400 euroa kalliimpi kuin urheilullinen ST-versio.

Focus-malistossa on erilaisine moottoreineen niin paljon valinnanvaraa, että ostajalla alkaa jo olla runsaudenpulaa.