LUT-kauppakorkeakoulussa tutkitaan mediayritysten vastuullista liiketoimintaa ja uusia ansaintamalleja

Lappeentannan teknillinen yliopisto. Arkistokuva. Teemu Leinonen, LUT

toimitus

Suomalaiset mediayritykset joutuvat työskentelemään yhä monimutkaisemmassa maailmassa keskenään ristiriitaisten paineiden alla. Epäily perinteistä mediaa kohtaan on kasvanut. Samalla huoli mediatalojen toimintalogiikasta, läpinäkyvyydestä ja yksityisyydensuojan säilyttämisestä on lisääntynyt.

Kuinka mediatalot voivat tehdä vastuullista liiketoimintaa tällaisessa toimintaympäristössä?

Sitä selvittävät LUT-kauppakorkeakoulun tutkijat Paavo Ritala, Laura Olkkonen ja Päivi Maijanen-Kyläheiko Mediaorganisaatiot ristiriitojen aikakaudella: Kohti kestäviä liiketoimintamalleja Suomen mediasektorilla -tutkimuksessa tutkitaan mediaorganisaatioita vastuullisen liiketoiminnan näkökulmasta.

– Median valta agendan määrittelijänä on osittain murtunut sosiaalisen median myötä. Tutkimuksessamme keskitymme siihen, millaista yritysvastuuta mediatalot toteuttavat omalla toiminnallaan tässä uudessa ympäristössä, kertoo tutkimushankkeen johtaja, professori Paavo Ritala LUT-kauppakorkeakoulusta.

Tutkimuksen tarkoituksena on luoda kokonaiskuva taloudellisesti ja sosiaalisesti kestävistä medialiiketoiminnan malleista sekä arvioida näiden potentiaalia ja haasteita mediaorganisaatioiden sisäisen organisoinnin näkökulmasta.

Tutkimus jakaantuu kahteen osaan. Toisessa tutkitaan kestävien liiketoimintamallien eri kirjoa, ja toisessa syvennytään mediaorganisaatioiden sisäisiin jännitteisiin liiketoiminnallisina ja eettisinä toimijoina. Tutkimuskohteita ovat Yle, Alma Media, Sanoma, Keskisuomalainen, MustRead, Long Play, Kaskas media sekä Rapport.

Mediatalojen liiketoiminnan onnistumisella on yhteiskunnallista merkitystä. Siksi se on aihe, jota pitää tutkia.

– Jos nykyiset mediatalot eivät pysty tekemään liiketoiminnastaan kannattavaa, sitä alkavat tehdä muut tahot, joita eivät välttämättä määrittele journalistinen etiikka tai pyrkimys rakentavaan keskusteluun, Ritala sanoo.

Helsingin Sanomain Säätiö myönsi 175 000 euron rahoituksen LUT-yliopiston kaksivuotiselle hankkeelle Mediaorganisaatiot ristiriitojen aikakaudella: Kohti kestäviä liiketoimintamalleja Suomen mediasektorilla.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu