Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Kaupunkipyöräkausi jatkuu Lappeenrannassa – Yritykset palkitsevat pyöräilijöitä

Lappeenrannan oranssit kaupunkipyörät pidetään kaupunkilaisten käytössä kaksi viikkoa suunniteltua pidempään eli 16. marraskuuta asti. Jatkoaikana 4.11. alkaen järjestetään myös erillinen kampanja, jossa kaupunkipyöräilystä palkitsevat yhteistyöyritykset KSupermarket Rakuuna ja Coffee House IsoKristiina. Molemmista saa kahden viikon aikana alennuksia tuotteista, kun kassalla vilauttaa kaupunkipyöräsovellusta puhelimessaan.

Lisäksi pyöräilyn määrää seurataan tavallista tarkemmin jatkokauden aikana ja määrät myös julkaistaan. Ajojen kokonaismäärät ovat kaupunkilaisten nähtävissä kampanjan sivustolla Jos ajomäärissä päästään yli tavoiterajojen, luvassa on vielä erikoispalkkioita.

Pyöräily, varsinkin satunnainen sellainen, vähenee reilusti syys- ja talvikuukausina, mutta pyörä säilyy edelleen monella tärkeänä välineenä työmatka-ajossa. Tämä pätee erityisesti Lappeenrannassa LUT-yliopiston alueella, jossa kaupunkipyörien käyttö on jo muutenkin säännöllistä ja ahkeraa. Yhä useampi kaupunki haluaa tukea pyöräilyä vuodenajasta riippumatta eikä Lappeenranta ilmastopääkaupunkina halua jäädä tässä muita huonommaksi.

Pyöräilykauden jatkamisen marraskuulle toivotaan antavan lisätietoa siitä, kuinka paljon talvipyöräilyllä on käyttöpotentiaalia, sanoo kaupunkipyöriä ylläpitävän KaaKau Oy:n toimitusjohtaja Aleksanteri Repo

– Tämänlaiset tempaukset antavat meille tärkeää tietoa siitä, miten paljon ja missä päin kaupunkia pyöräilylle on kysyntää myös kylminä kuukausina. Pyöräilyn tukeminen talviaikaan edellyttää kaupungeilta investointeja paitsi välineisiin, myös väyliin. Pyöräteiden auraus, harjaus ja suolaus ovat kustannuksia, joita meidän mielestä tulee kattaa aidosti mitatun tiedon perusteella ja ohjaten niille väylille missä kysyntää on.

Lappeenrannan kaupungille on tärkeää, että päästöjen vähentämiseksi alueen toimijoiden ja yritysten kanssa tehdään läheistä yhteistyötä, sanoo kaupungin ilmastokoordinaattori Petri Kero

– Tämä kampanja on lyhyt, mutta hyvä esimerkki yhteistyöstä. Kampanja on toteutettu aitoon talkoohenkeen, jossa yritykset antavat paitsi tuotealennuksia, myös näkyvyyttä ja tukea. Toiminnallaan kumppaniyritykset osoittavat olevansa sitoutuneita yhteisen päämäärän saavuttamiseksi. Asioista ei vain puhuta, vaan niiden eteen myös tehdään oma osa.