Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Uutta kahvilakulttuuria Lappeenrannassa - Makea Coffee avaa pian loungen ja kahvikoulun

Visa Tuovinen on tuttu niin Lehmus Roasteryn, Punnitse ja säästä -liikkeen kuin Papusen leipomon puikoista. Kiirettä piisaa, kun hänen uusin projektinsa, Makea Coffee, avautuu lähiviikkoina.

Testipaahdot on tehty ja valmista tuotetta alkaa pian tulla verkkokauppaan. Kauppakeskus Armadassa avautuu 13.12. kahvila, jota Tuovinen kutsuu loungeksi.

– Sielläkin kaikki etenee suunnitelmien mukaisesti.

Kasassa on Tuovisen mukaan hyvä tiimi. Hän itse toimii paahtajana tuotantopuolella, ja hänen lisäkseen kahvilaloungessa työskentelee viisi asiakaspalvelijaa.

– On kahviammattilaista, viinitietäjää, loistavaa asiakaspalvelijaa ja kokemusta eri tuotteista. Lähdemme koulutuksesta, jotta kaikki valmistuu laatustandardien mukaisesti.

Armadan tiloihin erilliseen kabinettiin on tulossa myös Lappeenranta Coffee School. Tarkoituksena on järjestää yksityistilaisuuksia ja avoimia kahvi- ja teekursseja.

Tarjolla tulee olemaan tietoa, maistelua, kahvierikoisuuksia ja yksityiskohtaisempia kursseja esimerkiksi Latte-art -aiheesta.

– Kurssit on suunnattu kenelle tahansa, joka haluaa oppia kahvista.

Suunnitteilla on Tuovisen mukaan myös yhteistyö Saimaan ammattiopisto Sammon kanssa, ja tarpeen mukaan kursseja on mahdollisuus räätälöidä ammattilaisille.

Viime keväänä Lehmus Roasterysta irtautunut Tuovinen myöntää, että paahtimoiden välillä voidaan nähdä kilpailuasetelma.

– Olemme kuitenkin kollegoja samalla alalla ja samassa kaupungissa enkä koe tarvetta puhua kilpailusta. Jo Lehmuksella ollessa puhuin, että tämän kokoiseen kaupunkiin mahtuu toinenkin paahtimo.

Hän vetoaa brändien erilaisuuteen ja tilojen erilaiseen tunnelmaan. Hän uskoo, että molemmista paikosta löytyy eri asiakkaisiin vetovia kulmia.

Yrityksen suurena arvona on Tuovien mukaan kestävyys tuotannossa ja kulutuksessa, mihin liittyy myös ajatus kahvinjuonnin vähentämisestä. Hän haluaakin kyseenalaistaa suomalaista kahvilakulttuuria.

– Kannustamme juomaan vähemmän kahvia, mutta panostamaan laatuun. Parhaimmillaan kahvi on makuelämys.

Hän sanoo, että myös jäljitettävyys on pitkälle vietyä, sillä yritys haluaa olla mahdollisimman läpinäkyvä.

– Kestävästi tuotettu kahvipaketti on arvokkaampi kuin tarjouskahvi, mutta tuotanto ei kuormita ympäristöä yhtä paljon.

Tuovinen kokee, että Makean kaltaista paikkaa on kaivattu kaupungin keskustassa.

– Lähistöllämme on 5–6 muuta kahvilaa, mutta tietyn henkinen paikka puuttuu. Pystymme vastaamaan siihen tarpeeseen viihtyisällä, rennolla paikalla ja satsaamme ammattitaitoiseen ja mukavaan palveluun.