Eikö Kiinasta tilattu joululahja tullut perille? Sen saapuminen saattaa kestää vielä pitkään – ruuhkat alkoivat jo maailman vilkkaimpana ostospäivänä 11.11.

Kiinan posti ja kiinalaiset verkkokaupat ruuhkautuivat jo hyvissä ajoin ennen joulua. Marika Lumme

Crista Lassfolk-Feodoroff

Jos Kiinasta tilattu joululahja ei tullut vieläkään perille, siihen on syynsä eikä se ole Posti.

Postin lakon vaikutukset ulkomailta tilattuihin paketteihin olivat joulun osalta suhteellisen vähäiset.

Poikkeuksena ovat Kiinasta tilatut paketit, joissa ei ole seurantaa. Niitä on matkalla edelleen, vaikka tilaus olisi tehty hyvissä ajoin ennen joulua.

– Kaikki Euroopasta tilatut paketit saatiin toimitettua lähes normaalissa aikataulussa, mutta Euroopan ulkopuolelta tulleissa paketeissa oli lakon aikana tehtyjen tilausten osalta viikon tai parin viiveitä, Postin kansainvälisten verkkokauppojen palveluiden johtaja Sami Finne summaa tilannetta.

Posti käsittelee kuukausittain yli miljoona Kiinasta tilattua postipakettia. Niistä noin puolet on Sami Finnen mukaan sellaisia paketteja, joiden saapumisilmoitus joudutaan käsittelemään Postissa manuaalisesti. Se saattaa viivyttää paketin saapumista vastaanottajalleen, jos paketti on ylipäätään jo saapunut Suomeen.

– Lakon aikana ja jouluruuhkissa näiden seuraamattomien lähetysten ilmoitusten käsittely on viivästynyt Suomen päässä, Finne arvioi.

Hän muistuttaa, että jos paketti on tilattu kiinalaisesta verkkokaupasta, jonka lähetykset eivät ole Postin seurannassa, ei Postilla ole edes mahdollisuutta kartoittaa tilannetta niiden osalta.

– Rahtikoneet kuljettavat Kiinasta paketteja kapasiteettinsa rajoilla Eurooppaan, mutta kaikki seurannassa olevat paketit tulevat kyllä perille normaalisti, Finne sanoo.

– Jos paketti ei ole seurannassamme, saattaa se lojua edelleen Kiinan postissa. Jo ennen jouluruuhkia kiinalaisia verkkokauppoja ja Kiinan postia ruuhkautti 11. marraskuuta vietetty Single´s day.

Singles' Day on hiljalleen vakiinnuttanut paikkansa maailman vilkkaimpana ostospäivänä. Alkujaan se on kiinalainen juhlapäivä, jossa juhlitaan sinkkuutta eli parisuhdettomuutta.

Päivämäärä 11.11. on valittu siksi, että numero "1" muistuttaa yksinolevaa henkilöä. Nykyään Singles' Day on maailman vilkkain ostospäivä, jolloin kiinalaisten verkkokauppojen myyntiluvut liikkuvat kymmenissä miljardeissa euroissa.

Finnen mukaan sesonki jatkuu Kiinassa vielä Suomea pidemmälle eli tammikuun puoliväliin asti.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu