Ismo Talka tallensi kirjaansa paikallista höyrylaiva- ja henkilöhistoriaa

Ismo Talka on kirjoittanut kirjan ”Töyryn talosta vesille”, jonka kerrotaan aluksi vesistöjen syleilemän Taipalsaaren Merenlahden kylän omaleimaisesta elämästä 1910- ja 1920-luvuilla.

Monesta talosta oli miehiä töissä laivoissa ja lotjissa. Esimerkiksi Töyryn talosta oli sisävesilaivan kippareina Antti, Paavali ja Eevert Talka, Ojansuusta oli neljä ja Tiaisenmäeltä kolme konemestaria. Liikemiehet Antti ja Paavali Talka olivat myös höyrylaivojen ja lotjien omistajia.

Venäjän vaikutus Pien-Saimaan vesiliikenteeseen rajan läheisyydestä johtuen oli hyvin nopeatempoista niin hyvässä kuin pahassa.

Saksalaisten miinoitettua vuonna 1915 Suomenlahden pohjukan alkoi eteläiseltä Saimaalta ennätysmäinen niin sanottujen nalikkahalkojen vienti Pietariin, kun englantilaisen kivihiilen vienti estyi. Vuoden 1917 lokakuun vallankumouksen myötä raja meni totaalisesti kiinni, joten nalikkahalkojen ja monen muun vientituotteen meno tyssäsi.

Höyrylaivaliikenne Pien-Saimaalla ja Kuolimojärvellä ei aina ollut seesteistä. Kilpailu oli useana purjehduskautena äärimmäisen kovaa. Savitaipaleen ja Taipalsaaren kunnat lisäsivät omilla erikoisilla toimillaan kilpailua, joka oli välillä jopa epätervettä.

Aluksien miehistö saattoi olla pitkiä tovia reissun päällä, joten varsinkaan perheellisten elämä ei ollut helppoa. Ennen purjehduskausien alkua moni haki töitä laivoihin tai lotjiin varsin mielenkiintoisilla ja omintakeisilla kirjeillä. Osa laiva- ja lotjamiehistä eli varsin värikästä elämää.

Kirj kertoo myös Antti ja Paavali Talkan matkustajahöyrylaiva-, hinaus-, lotja- ja puutavaraliiketoimien lisäksi heidän kilpailijoistaan sekä muista alusten omistajista, kuten mm ruhtinas Aleksander Barjatinskyn oleskelusta Savitaipaleen Partakoskella ja Saimaalla, kauppias Taavetti Savikurjesta Savitaipaleelta, proviisori ja puutavaraliikemies Lauri Cederhvarfista Lappeenrannasta, Pastisen liikemiesveljeksistä Lappeelta, maanviljelijä ja liikemies Anton Kilkkisestä Taipalsaarelta, rautakauppias Esa Pärnäsestä Lappeenrannasta, hovioikeudenneuvos Onni Voipiosta Viipurista, kippari Eevert Talkasta, Kylälahden kartanon isännästä Otto Ville Heikkisestä Ristiinasta sekä useista höyrylaivayhtiöistä.

Kirjassa tuodaan Talkan mukaan esille monen laivan ”sukuhistorian” myötä aivan uutta tietoa.

Töyryn talosta vesille

Kirjassa käsitellään laajemmin kuin koskaan höyrylaivaliikennettä Pien-Saimaalla ja Kuolimojärvellä 1910- ja 1920-luvuilla.

Kirjoittaja Ismo Talka, jonka isoisä liikemies Antti Talka oli yksi laivanvarustajista.

Aineistoa on mm. Antti Talkan jättämästä arkistosta, Mikkelin Maakunta-arkistosta, lehtiartikkeleista ja haastatteluista.

Laivojen historian tutkiminen on ollut usein haasteellista, koska samoilla omistajilla on ollut samannimisiä laivoja perätysten.

Omakustanne, julkaistiin 14.12.2019

Sivuja 207 Kuvia 109

Myynnissä mm. Divari Begemotissa, Savitaipaleen Helmessä (entinen ABC), Suomenniemellä Kiesilän Kievarissa ja Saimaanharjulla Niivan K-Marketissa sekä netissä tori.fi ja huuto.net

Lue lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut