Maantiet kärsivät leudosta talvesta, myös tienpidon kulut nousevat

Klaus Nurmi

Lumettomana pysynyt talvi on vauhdittanut teiden päällysteiden kulumista varsinkin eteläisessä Suomessa.

Päällysteet ovat kovilla, kun renkaat painavat veden päällysteen rakoihin.

– Liikenne ja vesi yhdessä kasvattavat reikiä entisestään. Pahimmillaan reikä voi kasvaa muutamassa tunnissa liikennettä haittaavaksi, kertoo Väyläviraston tiedotteessa tieliikennejohtaja Pekka Rajala

Päällysteiden paikkaaminen on märissä ja kylmissä olosuhteissa hankalaa.

– Talvella voimme tehdä tilapäisiä paikkoja, joita vaihdetaan pysyvämpiin keväällä ja kesällä, Rajala sanoo.

Väylän mukaan paikkaaminen on lisännyt tienpidon kustannuksia. Myös sorateiden hoito on maksanut talvella poikkeuksellisen paljon.

Vaikka aurausta on tarvittu vähemmän, ei leuto talvi ole säästänyt kustannuksia.

Maanteillä on myös aikaisemmin syntyneitä vaurioita, eli korjausvelkaa.

Viime kesänä teitä päällystettiin rahoituksen puutteen takia ennätyksellisen vähän, vain reilut 1 700 kilometriä.

Tänä vuonna tilanne näyttää paremmalta. Päällystysurakoiden kilpailutus on käynnissä ja hintataso vaikuttaa, miten paljon kesällä saadaan päällysteitä korjattua.

– Kesän päällystysmäärät ovat kuitenkin merkittävästi suuremmat kuin vuonna 2019. Uskoisin, että pystymme päällystämään lähes kaksinkertaisen määrän teitä, Rajala sanoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu