Puheenaihe

Kuluttaja: Ruokavirasto tyrmäsi Olvin terveysväittämät näön parantumisesta

Olvi muutti verkkosivujensa tekstiä Kuluttaja-lehden yhteydenoton jälkeen. Kuvituskuva.

Anna Laukkanen

Olvi haksahti harhaanjohtavaan markkinointiin, uutisoi Kuluttaja-lehti.

Juomakonserni väitti markkinoinnissaan, että sen valmistamalla juomalla on terveyttä edistäviä vaikutuksia.

Virvoitusjuomien ja muiden elintarvikkeiden markkinoinnissa saa käyttää vain EU:n komission hyväksymiä terveysväitteitä, joiden paikkansapitävyydestä löytyy vahvaa näyttöä, Kuluttaja-lehti muistuttaa.

Lehti kertoo, että Olvi markkinoi Vitamin Health Lab -juomaansa sanoilla “se on täynnä luteiinia, karotenoidia, joka parantaa näköä ja suojaa silmiäsi haitallisilta UV-säteiltä ja siniseltä valolta”.

Kuluttaja-lehden lähestymän Ruokaviraston ylitarkastajan mukaan tällainen markkinointi on lainvastaista, sillä luteiinille tai karotenoidelle ei ole hyväksytty näön parantamiseen tai silmien suojaamiseen liittyviä terveysväitteitä.

Olvi muutti verkkosivujensa tekstiä Kuluttajan yhteydenoton jälkeen. Verkkosivujen teksti on korvattu toisella, jossa luteiinilla tai karotenoideilla ei enää väitetä olevan terveysvaikutuksia.

 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat