Paikalliset

Hävikkiruoka maittaa lappeenrantalaisille – tuotteita myydään netissä ja sovelluksen kautta

Kahvila-asiakkaille maistuvat hävikkinä pullat.

Aleksi Kari

Robert’s Coffeen barista Sonja Huhtiranta kertoo, että suosituinta hävikkiruokaa heillä ovat selkeästi pullat ja viinerit.

– Pullia on aina kolme tai neljä yhdessä pussissa. Niitä menee kolmesta viiteen pussia päivässä.

Kahvila on ollut viime keväästä asti yksi ResQ Club -kännykkäsovelluksen lappeenrantalaisista yhteistyökumppaneista.

Sovelluksen avulla asiakkaat voivat ostaa ravintoloiden ja kauppojen ylijäämäruokaa alennettuun hintaan. Asiakkaat hakevat ostamansa annokset liikkeistä saman päivän aikana.

Huhtirannan mukaan menekki on ollut yllättävän hyvä, varsinkin arkisin ja talviaikaan. Melkein kaikki, mitä myyntiin laitetaan, menee myös kaupaksi. Tärkeintä Huhtirannasta on se, että hävikkiä saadaan vähennettyä.

– Minä ainakin olen tosi tyytyväinen, että niitä menee. Ei tarvitse niin paljoa heittää roskiin.

Hävikin myynnillä pyritään vähentämään hukkaan menevää ruokaa ja samalla pienentämään hiilijalanjälkeä. Houkuttimena asiakkaille ovat myös normaalia halvemmat hinnat.

ResQ Clubista kerrotaan, että heillä oli Lappeenrannassa viime vuonna noin 2 500 käyttäjää ja yhteistyökumppaneina 46 paikallista yritystä.

Ruoka-annoksia myytiin noin 34 500 kappaletta. ResQ Clubin tilastojen mukaan hiilidioksidipäästöjä vähennettiin viime vuonna lappeenrantalaisten ansiosta hieman yli 86 000 kilogramman edestä.

Toinen hävikkiruokaa myyvä yritys Matsmart kiittelee myös lappeenrantalaisten aktiivisuutta.

Nettikauppana toimivan yrityksen tiedotteen mukaan lappeenrantalaiset ostivat viime vuonna heidän kauttaan yli 14 000 kiloa ruokaa.

Menekki on Matsmartin mukaan lähes kolminkertainen vuoteen 2018 verrattuna. Yritys keroo, että ruokamäärä vastaa 22 tonnin hiilidioksidipäästöjä.

Matsmartin Suomen maajohtaja Michaela Böckelman kertoo, että yritys toimii tällä hetkellä kolmessa maassa – Ruotsissa, Suomessa ja Tanskassa.

Yritys on perustettu Ruotsissa vuonna 2014, Suomessa se on toiminut vuodesta 2017. Kaikkien markkina-alueiden tuotteet toimitetaan samasta keskusvarastosta Tukholman läheltä.

Myytävät tuotteet olisivat päätyneet hävikkiin esimerkiksi sesonkivaihteluiden, ylituotannon, pakkausten vaihtumisten tai vanhentuneiden parasta ennen -päiväysten vuoksi.

Tilatut tuotteet saapuvat asiakkaalle kotiinkuljetuksena tai noutopisteisiin, keskimäärin kahdessa päivässä. Nettikauppaan ruoka tulee suoraan tuottajilta.

Yhteistyökumppaneita on Böckelmanin mukaan löytynyt Suomesta niinkin hyvin, että kasvu on ollut Suomessa nopeampaa kuin Ruotsissa.

– Suomalaiset ovat lähteneet aika kovalla tahdilla mukaan, sekä yhteistyökumppaneina että kuluttajina. Se on todella mukavaa nähdä.

Hävikkiruoan myyminen ja vieläpä sähköisesti on ainakin Suomessa vielä suhteellisen tuore ilmiö.

Böckelman näkee kilpailun lisääntymisen alalla positiivisena asiana. Siten syömäkelpoista ruokaa saataisiin pelastettua entistä enemmän.

– Jos puhutaan, että kolmasosa kaikesta tuotetusta ruoasta häviää ennen kuin se päätyy kuluttajan lautaselle, niin siinä on kyllä tekemistä aika monelle ilman, että tulee tungosta markkinoilla, Böckelman sanoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat