Puheenaihe

Elintapojen muutos houkuttaa alkuvuonna, mutta monella se jää kesken – katso vinkit onnistumiseen

Kuvituskuva.

Johanna Erjonsalo

Suomalaiset haluaisivat muuttaa erityisesti liikuntaan, omaan painoon, syömiseen, nukkumiseen ja stressiin liittyviä elintapoja.

Kuitenkin vain harva haluaisi muuttaa päihteisiin liittyviä elintapoja, ilmenee tuoreesta kyselystä.

Lähes 60 prosenttia suomalaisista tavoittelee alkuvuodesta jonkinlaista muutosta elintavoissaan. Hyvistä aikeista huolimatta kaikki eivät siinä onnistu.

Jopa yli puolet elintapamuutosremonteista epäonnistuu ja siihen on useita syitä.

– Ehkä selkein ja yleisin syy on, että yritetään kerralla liian isoa remonttia, eikä uutta elämäntapaa pystytä ylläpitämään, kertoo lääketieteen tohtori Jani Tikkanen vakuutuskonserni LähiTapiolan tiedotteessa.

Tikkanen on LähiTapiolan terveyspalveluiden johtaja. Hän muistuttaa, että elintapojen onnistunut ja pysyvä muuttaminen vaatii uusien tapojen opettelua arjessa pitkällä aikavälillä

 

Suomalaiset yrittävät alkuvuonna erityisesti lisätä liikuntaa, pudottaa painoa, syödä terveellisemmin, nukkua enemmän ja stressata vähemmän, kertoo vakuutusyhtiön Arjen katsaus -kyselytutkimus.

Yksitoista prosenttia vastaajista haluaisi vähentää alkoholin käyttöä ja yhdeksän prosenttia vähentää tai lopettaa tupakoinnin.

Jani Tikkanen muistuttaa, että uuden asian oppiminen tai jostain paheesta poisoppiminen vaatii paljon toistoja ja onnistumisen kokemuksia.

Ei siis kannata yrittää tehdä täysremonttia, vaan keskittyä mieluummin yhteen muutokseen kerralla.

– Pienilläkin arjen positiivisilla valinnoilla ja tekemisillä on merkitystä terveiden elinvuosien kannalta. Istumisen vähentäminen ja kevyen arkiliikunnan lisääminen eivät vaadi maratonkouluja, vaan pieniä valintoja, joista voi rakentaa itselleen toistettavia rutiineja, Tikkanen kertoo.

Vastaavasti painon pudottamisessa keskeistä on asettaa pitkän tähtäimen tavoite ja edetä askel kerrallaan sitä kohti.

 

Vinkkejä kestävään elintapamuutokseen LähiTapiolan tiedotteessa listataan seuraavasti:

Aloita yhdellä ja maltillisella muutoksella, sillä useamman muutoksen samanaikainen yrittäminen kertarysäyksellä heikentävät onnistumisen mahdollisuutta.

Aloita helpoimmasta tai itselle eniten mielihyvää tuottavasta muutoksesta. Aseta realistiset tavoitteet.

Sitoudu muutokseen, sillä pienetkään muutokset eivät yleensä onnistu ilman todellista sitoutumista.

Tunnista väsymyksen, syömisen ja stressin vaikutus. Elintavat ovat kokonaisuus, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Apua kannattaa pyytää niin läheisiltä kuin ammattilaisiltakin.

LähiTapiolan Arjen katsaus -kyselyyn vastasi 1 120 Suomessa asuvaa henkilöä, jotka ovat 15–74 -vuotiaita.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Vain joka kolmas aikuinen suomalainen harrastaa kuntoliikuntaa – "Tulos samankaltainen kaikilla mittareilla"18.12.2019 13.28

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat