Paikalliset

Lappeenrannan kaupunki venyttää laskujen maksuehtoja ja huomioi postilakon myös määräaikoja laskettaessa

Posti ei kulje lakon takia. Aihekuva.

Arkisto / Tanja Kuisma

Postinkulkua vaikeuttava Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU:n lakko alkoi maanantaina 11.11. Lappeenrannan kaupunginkin kirjeposti hidastuu lakon vuoksi tai voi olla kokonaan pysähdyksissä.

Lakko voi hidastaa siten merkittävästi muun muassa paperilaskujen toimitusaikoja. Kaupunki on päättänyt, että postilakon aikana laskujen maksuehtoja pidennetään 14 vuorokaudesta 30 vuorokauteen, eikä avoinna olevia saatavia siirretä perintään, kaupunki tiedottaa.

Kaupunki pyrkii lakon aikana korvaamaan lähettämänsä perinteisen kirjepostin sähköisien kanavien avulla. Valtaosa kaupungin päätöksistä lähetetäänkin jo asiakkaille tiedoksi sähköisesti. Kiireellistä postia kaupungilta odottavia henkilöitä kehotetaan soittamaan tai lähettämään sähköpostia suoraan kyseiseen palveluun.

Vaikka valtaosa kaupungin päätöksistä lähetetään asiakkaille tiedoksi sähköisesti, voi yksittäistapauksissa syntyä tilanne, jossa sähköistä tiedoksiantokanavaa ei ole käytettävissä. Tällöin postilakko huomioidaan ylivoimaisena esteenä määräajan laskemisessa. Tämä koskee muun muassa oikaisuvaatimuksen tekemiselle ja valitukselle asetettuja määräaikoja. Lakko voi siis vaikuttaa määräajan alkamisajankohtaan ja sitä kautta määräajan tosiasialliseen pituuteen yksittäistapauksissa.

On hyvä ottaa huomioon, että on lähettäjän vastuulla huolehtia siitä, että oikaisuvaatimus, valitus tai muu asiakirja saapuu muutoksenhakuohjeen mukaisesti kaupungille tai tuomioistuimeen määräajassa. Mikäli asiakas aikoo tehdä oikaisuvaatimuksen lakon aikana jostain päätöksestä kaupungille, mutta hän ei pysty toimittamaan oikaisuvaatimustaan sähköisesti tai henkilökohtaisesti määräajassa, tulee asiakkaan ottaa yhteyttä asiakaspalvelukeskus Winkkiin.

Lappeenrannan kaupungin asiakaspalvelukeskus Winkki kaupungintalolla sekä Joutsenon kirjastolla toimiva asiakaspalvelupiste ottavat vastaan asiakkaiden toimittamia kirjeitä normaaliin tapaan ja välittävät ne eteenpäin kaupungin muihin palveluihin.

Kaupunki seuraa lakon tilannetta ja tiedottaa tarvittaessa lisää sen mahdollisista vaikutuksista kaupungin asiointipalveluihin.

Asiakaspalvelukeskus Winkki

Avoinna ma–pe klo 9–17

Villimiehenkatu 1, 53100 Lappeenranta

Puhelin (05) 616 2220, sähköposti: [email protected]

Joutsenon asiakaspalvelupiste

Avoinna ma–to klo 10–19 sekä pe ja la klo 10–15

Keskuskatu 2, 54100 Joutseno

Puh. (05) 616 0220, sähköposti: [email protected]

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat

AutonOsat24.Fi