Puheenaihe

"Suomalainen voittaa aina" on tuttu mainoshokema – Viranomainen ärähtää: Näin Veikkaus rikkoo sääntöjä ja lakia

Veikkaus on muun muassa luvannut vähentää peliautomaattien määrää. Kilpailuviranomainen vaatii nyt, että lain rikkomuksista annetaan jatkossa tuntuvia rangaistuksia.

Merja Turunen

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) katsoo, että valtion pelimonopoli Veikkaus on rikkonut rahapelien markkinointia koskevia säännöksiä.

Veikkaus ei myöskään ole aina noudattanut omia markkinoinnin vastuullisuusperiaatteitaan.

– Vastuullisuusperiaatteidensa mukaan Veikkaus ei ihannoi runsasta pelaamista. Todellisuudessa markkinoinnissa on käytetty runsaasti kannustavia ja kehottavia ilmaisuja. Markkinointia tukee se, että peliautomaatteja on sijoiteltu paikkoihin, joissa ihmisiä liikkuu paljon, jolloin pelaaminen pysyy ihmisten mielessä. Pelaamismotivaatiota pidetään myös yllä korostamalla pelaamisesta saatujen rahojen käyttämistä yleishyödyllisen toiminnan rahoittamiseen ja että 'suomalainen voittaa aina', KKV arvostelee perjantaina julkaistussa tiedotteessa.

KKV esittää, että Veikkauksen pitää jatkossa mainostaa pelaamisen hallinnan välineitä vähintään yhtä paljon kuin itse pelejä.

Arpajaislain säännöksiä pitää niin ikään tarkentaa, ja Poliisihallituksen laatimat linjaukset rahapelien markkinoinnista päivittää.

Erityisenä ongelmana KKV pitää sitä, että Veikkaus on saanut Poliisihallitukselta useita huomautuksia lain rikkomuksista. EU-komission edellytys kansalliselle pelimonopolille on, että lakia noudatetaan.

EU-säädösten mukaan monopoliasemassa oleva yhtiö ei saa myöskään yllyttää ja rohkaista liiallisesti pelaamaan.

Rahapelien markkinoinnin sääntelyä on KKV:n mukaan uudistettava niin, että rahapelihaittoja voidaan vähentää.

– Rahapelien markkinointisääntelyn rikkomisesta langetettavien markkinointikieltojen ja uhkasakkojen tulisi olla nykyistä tuntuvampia. Suomessa voisi myös olla Ison-Britannian tapaan taho, joka tarkastaisi rahapelimainoksia etukäteen.

Yhtenä esimerkkinä KKV mainitsee lapset, jotka altistuvat pelimainoksille ja pelaamiselle osana omaa arkeaan. Veikkaus on sitoutunut periaatteissaan siihen, ettei lapsiin kohdisteta pelimarkkinointia.

Uusi selvitys on osa KKV:n laajempaa hanketta, jossa tarkastellaan rahapelijärjestelmän aiheuttamaa ongelmapelaamista ja muita rahapelihaitta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Äiti taistelee sairasta pelikulttuuria vastaan – nyt hän kertoo, millaista oli olla peliriippuvaisen vanhempi 20 vuotta20.8.2019 06.05
Veikkaus: Pakkotunnistautuminen automaattipelaamiseen jo 2021 – peliautomaatteja karsitaan 8000:lla kuudessa vuodessa31.10.2019 11.24
IL: Nämä Veikkausta valvovat poliitikot ovat nostaneet jopa 24000–66000 euron palkkiot – viranomainen esittää kovaa kritiikkiä järjestelmästä25.10.2019 09.43
Kansalaisaloite tyhjentäisi markettien aulat, uutta lakimuutosta ei koeta riittäväksi – "Peliongelmainen voisi käyttää pelikoneella 1000e/pv ja jatkaa sitten pelisaliin"12.8.2019 19.00
Yli 120 000 suomalaisella on peliongelma – rajut ilmiöt lisääntyneet12.4.2017 10.47

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat

AutonOsat24.Fi