Paikalliset

Eksoten potilastietojärjestelmään tulee 15 tunnin katkos – Vastaanottoaikoihin tulee viivettä viikkojen aikana ja puhelinpalveluihin ruuhkaa

Kuvituskuva.

arkisto / Riina Haapala

Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri (Eksote) ottaa käyttöön uuden LifeCare-potilastietojärjestelmän lauantain ja sunnuntain välisenä yönä 16. - 17.11.2019. Käyttöönoton hetkellä potilastietojärjestelmässä on noin 15 tuntia kestävä käyttökatko, joka aiheuttaa viivettä päivystysasiakkaiden vastaanottoaikoihin.

Päivystyksen työntekijät pääsevät katkon aikana potilastietojärjestelmä Effican katselukantaan, joka kertoo katkoa edeltäneen tilanteen. Eksote ohjeistaa päivystysasiakkaitaan soittamaan Päivystysapuun puh. 116 117 ennen päivystykseen lähtemistä.

Uuden potilastietojärjestelmän 17. marraskuuta käyttöönotosta johtuva käyttökatko näkyy Etelä-Karjalan keskussairaalassa yhteispäivystyksen vastaanotolla, Honkaharjun päivystyksessä ja keskussairaalan hammaslääkäripäivystyksessä.

– Erityisesti nyt käyttöönoton aiheuttamassa poikkeustilanteessa kannattaa asiakkaiden ennen päivystykseen lähtemistä soittaa Päivystysavun puhelinnumeroon 116 117, kertoo järjestelmän käyttöönotosta vastaava Eksoten IT-palvelupäällikkö Veli-Pekka Helvola tiedotteessa ja jatkaa.

– Myös käyttöönoton jälkeisillä viikoilla 47 ja 48 voi esiintyä poikkeavia odotusaikoja kaikissa toimipisteissämme, mihin toivomme asiakkailtamme ymmärrystä. Eksoten puhelinpalveluissa tulee myös olemaan ruuhkaa.

Uuden potilastietojärjestelmän käyttöönotto aiheuttaa käyttökatkon myös Eksoten sähköiseen asiointipalveluun 15.11. kello 15.30 - 18.11. kello 16.00 välisenä aikana. Tänä aikana sähköinen asiointi, kuten ajan varaaminen netissä, ei ole mahdollista. Omaolo-oirearviot ovat kuitenkin käytettävissä ilman ajanvarausmahdollisuutta.

Uuden järjestelmän sisäänajo vie oman aikansa, mutta jatkossa uusi potilastietojärjestelmä mahdollistaa kansallisten vaatimusten ja ominaisuuksien toteutuksen.

– Potilastietojärjestelmä LifeCare on otettu käyttöön useissa vastaavissa organisaatioissa eri puolella Suomea, toteaa Helvola.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Eksoten henkilöstö jätti yli 2 700 säästöehdotusta – "Kyselyn suosio ja konkreettisten ehdotusten määrä yllätti erittäin positiivisesti"5.11.2019 10.04
Eksoten käyttämässä asianhallintajärjestelmästä paljastui tietoturva-aukko – Julkaisualusta toistaiseksi suljettu23.10.2019 10.38
Eksote ja Vesratio testaavat älykkäitä sensoreita kotihoidossa – automaattinen viesti raja-arvon ylittävästä lämpötilasta14.5.2019 14.38

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat

AutonOsat24.Fi