Paikalliset

Lappeenrannan lentomatkustajien tuoma matkailutulo kasvaa ennusteen mukaan roimasti – kehitystyötä tarvitaan yhä, Markus Lankinen esittää esimerkiksi pyöräverkostoa koko Saimaan alueelle

Lentokentän matkustajamäärien arvioidaan kasvavan merkittävästi. Uusi lentoyhteys Lappeenrannan ja Budapestin välille avautuu lokakuussa.

Minna Kivistö

Saimaan lentoasema säätiö tilasi Taloustutkimus Oy:ltä tutkimuksen Lappeenrannan lentoliikenteen arvioiduista matkailutulovaikutuksista 2020-luvun alussa.

Tutkimuksen mukaan lentomatkustajien arvioidaan tuovan yhteensä lähes 30 miljoonan euron matkailijatulot Etelä-Karjalaan, Etelä-Savoon ja Kymenlaaksoon jo vuoden 2021 aikana.

Saimaan lentoasema säätiön toimitusjohtaja Markus Lankinen toteaa, että jo etukäteen tiedettiin matkailun olevan aluetaloudellisesti merkittävä toimiala.

Se, mikä oli yllättävää, oli Lankisen mielestä matkailuhyötyjen jakautuminen ajateltua laajemmalle ja erityisesti Etelä-Savon vahva asema.

Majoitustilastot kertovat kansainvälisen matkailun tuottavan Etelä-Karjalaa enemmän Etelä-Savossa.

Lappeenrannan lentokentästä on hyötyä myös Kymenlaaksolle.

Yllätys ei suinkaan ole kielteinen.

– Tiedämme, että keskeisiä voimavarojamme ovat luonto ja Saimaa. Matkailijan näkökulmasta on toissijaista se, missä soudellaan.

Taloustutkimuksen arvio perustuu jo tiedossa oleviin matkustajamääriin. Lankinen muistuttaa, että matkailijatulo voi kasvaa entisestään.

– Taloustutkimus toi hyvin esille, että meillä on kaikki työkalut.

Pyrkimyksenä on kansallisen ja alueellisen matkailun kasvu.

– Ylivoimaisesti merkittävin osa matkailijatulosta tulee yöpyvien eurooppalaisten toimesta.

Vastauksena kritiikkiin siitä, että Lappeenrannan kenttä palvelisi vain venäläisiä, Lankinen muistuttaa, että venäläisten osuus on alueellisessa matkailutulossa pieni.

Hän näkee siinä kiinnostavan kehitystyön paikan.

 

Lankinen toteaa paikallisen matkailusektorin kehittyneen hyvin viimeisen kymmenen vuoden aikana, ja antaa esimerkiksi Rauhan alueen investoinnit.

– Palvelukykyä löytyy, mutta majoituksen käyttöastetta on mahdollista nostaa. Se vaatii hyvää tuotteistusta ja kiinnostavia palveluita.

Seuraavaksi tarkoituksena on käydä tutkimustulokset perusteellisemmin läpi, minkä pohjalta voi tehdä johtopäätöksiä matkailusektorin kehittämisen osalta.

Lankinen näkee, että Järvi-Suomeen kaivataan yhteistä vahvaa näkemystä matkailun kehittämisessä. Hän ulottaisi ylimaakunnallisen yhteistyön myös Pohjois-Savoon ja Pohjois-Karjalaan.

– On kehitystarpeita, joihin Lappeenrannan tai Etelä-Karjalan rahkeet eivät yksin riitä. Kaikista nopeimmin hyötyä on siitä, että yhdistämme voimavaramme.

Lankinen esittää esimerkiksi pyöräverkostoa koko Saimaan alueelle ja matkailuautoja, joilla pääsisi kiertämään Saimaan ympäri suoraan lentokentältä.

Lentoliikenne Lappeenrannassa

Matkustajamäärät kasvussa

Taloustutkimus Oy julkisti 15.5.2019 Saimaan lentoasema säätiön tilaaman tutkimuksen lentoliikenteen matkailutulovaikutuksista 2020-luvun alussa.

Myyntiin tulevien lentojen perusteella lentokentän matkustajamäärien arvioidaan kasvavan merkittävästi 2020-luvun alussa.

Laskeutuvien reittilentokoneiden määrä kasvaa 400 koneeseen vuodessa.

Venäläisten osuuden matkustajista arvioidaan vuonna 2021 olevan yli 40 prosenttia, eurooppalaisten vajaa kolmannes ja suomalaisten neljännes.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Tutkimus: Lappeenrannan lentomatkustajat tuovat liki 30 miljoonan matkailijatulot jo parin vuoden päästä15.5.2019 12.43
Lappeenrannan Lentoasema Oy:n hallitukseen neljäs jäsen – lentokenttä entistä tiiviimmin osaksi kaakkoisen matkailun kehitystä3.4.2019 08.39

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat

AutonOsat24.Fi