Puheenaihe

Uudesta nettikaupasta runsaasti valituksia – suomalaisille varoitus: "Älä maksa euroakaan"

Kuvituskuva.

Päivi Tuovinen

Horsepower ja Tentigo -nimisiä lisäravinteita markkinoivasta latvialaisyrityksestä on tullut runsaasti valituksia Euroopan kuluttajakeskukseen.

Useat kuluttajat ovat uskoneet saavansa nettisivujen kautta vain ilmaisen näytepakkauksen, mutta kotiin on tullut lasku maksullisesta tilauksesta.

Tilaamatonta tuotetta koskevaa laskua ei tarvitse maksaa, mutta kuluttajan tulee olla yhteydessä myyjään asian selvittämiseksi, Euroopan kuluttajakeskus muistuttaa

Lisäravinteita markkinoiva Aliaz Cooperation SIA -yritys on aihettanut harmaita hiuksia erityisesti Itävallassa.

Myös Suomen Euroopan kuluttajakeskus seuraa tilannetta siltä varalta, että toimija olisi aktivoitumassa myös Suomessa.

Toimi näin:

  • Ole yhteydessä myyjään asian selvittämiseksi.
  • Lähetä myyjälle sähköposti, jossa kerrot saaneesi lähetyksen. Sähköpostiosoitteen löydät usein laskusta.
  • Ilmoita, ettet ole tehnyt tilausta, ja kysy, miten myyjä haluaa paketin suhteen meneteltävän.

Voit kirjoittaa esimerkiksi seuraavasti (voit kirjoittaa suomeksi, jos lasku tai tarjousviesti on ollut suomeksi):

Olen saanut teiltä (PÄIVÄMÄÄRÄ) tuotelähetyksen ja laskun (LISÄÄ TILAUSNUMERO JA/TAI LASKUNUMERO). En ole tilannut tuotetta, joten en maksa laskua. En maksa virhelähetyksenne palauttamisesta aiheutuvia postikuluja. Säilytän tuotetta 3 viikon ajan, jonka jälkeen hävitän sen, jos en ole kuullut teistä. Miten haluatte menetellä tuotteen suhteen?

  • Älä maksa laskua, jos et ole tilannut tuotetta.
  • Llä lähetä pakettia takaisin, ennen kuin olet saanut palautusohjeet myyjältä.
  • Yritys ei voi edellyttää, että palautat tilaamatta toimitetun tavaran takaisin omalla kustannuksellasi.
  • Jos päädyt palauttamaan tavaran, muista säästää palautuskuitti.
  • Jos palautat tuotteen, mutta siitä huolimatta saat muistutuslaskun tai lisätuotelähetyksiä, lähetä myyjälle uudelleen sähköpostia, jossa kerrot, että olet jo palauttanut tuotteen ja vaadi, että lasku mitätöidään.

Jos yritykseltä saatu vastaus ota yhteyttä Euroopan kuluttajakeskukseen, mikäli kyseessä on toisessa EU-maassa, Norjassa tai Islannissa toimiva yritys.

Edit 14.5. klo 12.50: Jutun kuvituskuvaa on vaihdettu.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Älä hyväksy, älä klikkaa! Postin nimissä leviää äärimmäisen taitavia huijausviestejä – tässä esimerkki8.1.2019 14.31

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat

AutonOsat24.Fi